Välj en sida

Hjärnhälsa

Vår hjärna är fantastisk. Ett organ som väger i snitt 1,5 kilo hos en vuxen människa men som kan uträtta otroligt mycket saker för oss. En frisk hjärna behöver flera saker för att kunna må bra: optimal kost och näring, rörelse, återhämtning och stimulans. Hjärnforskningen går framåt och genom att ta hänsyn till den, ny kunskap och nya erfarenheter inom näringsmedicin, så kan varje individ hitta en verksam kost och näring som faktiskt kan optimera hjärnfunktionen.

Funktionsnedsättningar i hjärnan

Nedsättning av hjärnfunktionen kan bero på livsstilen. Stress, felaktig kost, läkemedel och droger, alkohol, brist på rörelse, återhämtning eller brist på mening och mål. Problemen kan yttra sig på olika sätt: några kan drabbas av depression och ångest, medan andra kan få minnes-, koncentrations- och problem att fokusera. Andra kan på sikt drabbas av demens med mera.

Allting samspelar och hjärnan är en väl integrerad del av vår kropp. Om vi drabbas av ohälsa i tarmen påverkar det även hjärnan, drabbas vi av inflammationer och stress, drabbar det även hjärnan. Den näringen som vi får i oss kan antingen hjälpa vår hjärnas funktioner eller stjälpa dessa. Så vad du gör som helhet för din hälsa och kropp får också en stor betydelse för din hjärna!

Exempel på kognitiva besvär: ● Problem med minne ● Koncentration ● Fokus            ● Planering ● Organisera ● Lösa problem ● Förstå information 

Så optimerar du din hjärna

Peter Wilhelmsson, som är en av Sveriges mest kända naturläkare och näringsmedicinare har lång erfarenhet av att jobba med klienter i näringsmedicinska konsultationer. Hans rekommendation för en mer optimal kognitiv funktion innefattar fyra viktiga delar:

● Näring ● Livsstil/Motion ● Socialt liv ● Sömn

Hans behandlingsprotokoll bygger på forskning från flera hjärnexperter samt sitt framgångsrika arbete med klienter. Målet med kosten och kosttillskotten är att förebygga och även förbättra besvär och funktioner vid kognitiva besvär, hjärntrötthet, hjärndimma, demens m m. Genom att balansera blodsockret samt minska inflammation och skadlig oxidativ stress och samtidigt förbättra mage-tarmfunktionen, energiomsättningen och andra hormonobalanser. Man ger hjärnan god förutsättningar att regenerera sig.

Behandlingsprotokoll för hjärnhälsa

Kost och näring

Kosten är en mycket viktig del i behandlingen. Att utesluta saker som belastar kroppen och som skapar inflammation och blodsockerobalanser är första steget. Kosten bör bestå av: 

● Hälsosamma fetter, t.ex. avokado, MCT-olja/kokosolja, fet fisk, linfröolja, oliver

● Hälsosamma proteiner, t.ex. nötter/fröer, bönor och linser, vildfångad fisk, kött från gräsbetande djur

● Hälsosamma kolhydrater, t.ex. grönsaker, bär, frukter, rotfrukter, bönor/linser, havregryn

Undvik följande:
● Raffinerade kolhydrater som socker, läsk, godis, vitt mjöl, hel- och halvfabrikat.
● Skadliga fetter som transfetter, härdade fetter, margariner, billiga matoljor samt majs-, solrosolja.
● Mat som kan skapa inflammation såsom gluten och mjölkprodukter (förutom smör och yoghurt).
● Alkohol

Hjärnan behöver fett

DHA är ett fleromättat fett och en omega 3-fettsyra som finns i bl a fet fisk. Hjärnan behöver mycket av DHA för att kunna fungera optimalt. Det är en huvudkomponent i hjärnan och näthinnan och spelar en viktig roll vid överföringen av nervsignaler. Hjärnans grå substans består till en tredjedel av fleromättade fetter, främst från DHA.

Intag av omega-3-fett, framför allt DHA, bidrar till normal utveckling av hjärnan och ger en förbättrad inlärnings- och minnesfunktion. EPA och DHA bidrar även till hjärtats normala funktion, bland annat genom att kunna sänka blodtrycket och blodfetterna. Dessutom kan de skydda cellerna mot oxidativ stress, minska inflammation och förstärka immunförsvaret.

Friskare hjärna med hjälp av din livsstil

Motion

Friska hjärnceller, samt bildning av regenererande processer stimuleras av cirkulationen och syresättningen som kommer från motion och rörelse.

Sömn och återhämtning
Under sömnen så reparerar vi vår hjärna och det vi har lärt oss under dagen kommer ytterligare att sjunka in i vårt medvetande. 

Sociala interaktioner
Att omge sig med människor vi tycker om och att ha sociala kontakter och en tillhörighet är oerhört viktigt för vår hälsa.

Övrigt
Att aktivera sitt lymfsystem med rörelse, massage m m och att få olika kompletterande kroppsterapi-behandlingar som kan bättra på flöden i kroppen har också visat sig förbättra kognitiva nedsättningar.

Alpha Plus produkter för hjärnhälsa

Det är aldrig för sent att förbättra hjärnans funktion genom att ha sund livsstil med rätt näring, rörelse och återhämtning. Därför har Peter Wilhelmsson med hjälp av den senaste hjärnforskningen, tagit fram ett antal produkter som kan bidra till att ge hjärnan den näring den behöver.

Mighty Brain

Mighty Brain innehåller bland annat pulver av torkade blåbär, plockade i de finländska skogarna. Lecitin är ett fosfor- och kvävehaltigt fettämne som finns i alla celler, bl a i nervsubstansen och i hjärnan. 
Aminosyran serin förekommer i mycket rikliga mängder hos flera befolkningar som är kända för att leva länge med god kognitiv funktion, t ex hos den traditionella befolkningen på Okinawa.
Fosfatidylserin klassas som en fosfolipid. Fosfolipider är huvudsakliga komponenter i tvålagercellmembran inklusive hjärncellmembranen.
Adaptogenen litet tjockblad (Bacopa) är en grobladsväxt som härstammar från södra Indien som bl.a. används i ayurvedisk medicin, medan rosenrot ibland kallas för Nordens ginseng.
Zink bidrar till normal kognitiv funktion. B12- vitamin bidrar till normal psykologisk funktion, till nervsystemets normala funktion samt till att minska trötthet och utmattning. 

Läs mer om Mighty Brain HÄR.

Brain Oil

Brain Oil innehåller en blandning av CodMarine® fiskolja och MCT-olja från kokos som doft- och smaksatts med rosmarin.
Codmarine® tillverkas från restprodukter från MSC-certifierad torsk, sej och kolja som fiskas med hållbara metoder i kalla och näringsrika vatten utanför Norges västkust och Barents hav. Codmarine® innehåller ca 20 % DHA och ca 8 % EPA. DHA bidrar till att bibehålla normal hjärnfunktion. Den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.
MCT-olja (från kokos) består främst av mellankedjade fettsyror (Medium Chain Triglycerides, kaprylsyra, kaprinsyra). Mellankedjade fettsyror innebär att de långa fettsyrorna fraktionerats bort från det ursprungliga kokosfettet.
Rosmarinextrakt innehåller bland annat terpener och andra flyktiga oljor, inklusive 1.8-cineol (eucalyptol).

Läs mer om Brain Oil HÄR.

X