Välj en sida

Magnesium – din kropp behöver det!

Magnesiumets viktiga roll

Magnesium är ett livsviktigt näringsämne för både djur och växter. Detta mineral och grundämne har en mängd olika funktioner i kroppen; det aktiverar över 300 biokemiska reaktioner och över 70 % av alla enzymer i kroppen.

Det är viktigt för muskelfunktion, skelett och benbildning, nervsystem, matsmältning, hantering av elektrolyter (salter i blodet) och omsättning av protein, fett och kolhydrater. Det reglerar t ex kalium- och salthalten i och utanför cellen, är nödvändigt för att kroppen ska kunna absorbera och behålla kalcium på rätt plats och är viktigt för kroppens energiproduktion. Dessutom behövs magnesium för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig B-, C- och E-vitamin på bästa sätt.

En vuxen människokropp innehåller 20–28 gram magnesium. Det mesta av magnesiumet (minst 50–65 procent) finns i skelettet och i tänderna. Nästan hela den resterande mängden återfinns i muskelvävnaden och i cellerna, medan ca 1 procent finns i vårt blod. Exempelvis finns det 18 gånger mer magnesium i hjärtmuskeln än i blodet.

Det är alltså även ett viktigt hjärtmineral. En frisk människa behöver minst 300–450 mg magnesium per dag. Några bra kostkällor för magnesium är: vetekli, sötmandlar, sojabönor, cashewnötter, dulsealg, pinjenötter, havregryn, jordnötter och bönor.

Magnesium i naturen

I naturen finns magnesium i växter, i marken och i havsvatten. Varje kubikkilometer havsvatten innehåller ca 1,3 miljarder kilo magnesium. I kosttillskott används magnesium i olika former, främst aminosyrabundna former, magnesiumsalter samt magnesiumsyrakomplex. Valet av magnesiumform beror på flera faktorer och en viktig anledning är att olika former absorberas och används av kroppen i olika grad.

Precis som andra mineraler måste magnesium tas upp via matsmältningen för att kroppen ska kunna
använda det. Hur väl din kropp tar upp magnesium beror på en rad faktorer, som hur slemhinnan i din tarmkanal mår, pH-värdet i densamma och tillgången till fett i samband med intaget. Dessutom tar kroppen upp magnesium i varierande grad i olika delar av matsmältningskanalen:

  • 11 % i tolvfingertarmen
  • 22 % i övre delen av tunntarmen
  • 56 % i nedre delen av tunntarmen
  • 11 % i tjocktarmen

Din matsmältningskanal behöver alltså fungera väl för att du ska kunna tillgodogöra dig intaget av magnesium och andra näringsämnen.

Kroppen gillar organiskt magnesium

I växtriket förekommer mineraler i högre grad i organiska former, medan de oorganiska mineralformerna till större delen förekommer i berggrunden. Enkelt sett tar växterna upp de oorganiska mineralerna från berggrunden och binder dem till olika organiska sammansättningar för att bilda exempelvis magnesiumbisglycinat och magnesiumcitrat.

Evolutionen har gjort så att människan bäst tar upp och använder magnesium i organisk form, medan oorganiskt magnesium ger oss högre koncentration av rent magnesium. Kelaterade, organiskt sammansatta former av magnesium (som magnesiumbisglycinat och magnesiumcitrat) är lättare för kroppen att ta upp. De har inte heller lika stor påverkan på tarmen som oorganiska magnesiumformer (som magnesiumoxid).

Förstärk effekten av magnesium med B6

B6-vitamin är ett samlingsnamn för olika former av B6; inklusive pyridoxin, pyridoxamin och pyridoxal. Pyridoxinformen kommer från växtkällor och är mer resistent mot värme (som skulle kunna förstöra vitaminet).

Pyridoxin i sin aktiva form deltar i nära 100 olika enzymatiska reaktioner i kroppen och är bl a viktig vid nedbrytning och uppbyggnad av proteiner.

B6-vitamin är dessutom en vätskedrivande och antioxidant synergist (ett samverkande ämne) till magnesium, vilket förstärker effekten hos magnesium.

Betydelsen av magnesium går inte att överskatta!

Läs mer om magnesium i det här inlägget av gästbloggare Mikaela Bjerring på Passion för hälsa!

Magnesium Synergi

60, 120 och 180 kapslar

245 mg magnesium med B6-vitamin

Magnesium bidrar till att minska trötthet och utmattning, till normal energiomsättning, till nervsystemets normala funktion samt till normal psykologisk funktion.

Magnesium bidrar även till att bibehålla normal benstomme samt till normal muskelfunktion.

B6-vitamin är en synergist till magnesium.

Klicka och läs mer om innehållet på vår produktsida

X