Välj en sida

Tips & Råd för bästa effekt vid detox

Att göra en detox kan ibland kännas motigt och jobbigt. För många innebär detox att “svälta” sig själv och flera veckro av ständig hunger, trötthet och utmattning. Då har man förmodligen gjort fel på något sätt. Efter de första dagarna då det visserligen kan uppstå sk “försämringssymtom” ska man i regel känna sig piggare, starkare och mer energirik än man annars brukar göra.

Det behöver inte vara svårt att detoxa för att ge en bra effekt!  Det krävs dock ett fast beslut att genomföra det och tål­modighet att hålla ut om du tillhör den minoritet av människor som mår sämre under de första dagarna av detoxkuren.

“Försämringssymtomen” som kan uppstå de första dagarna, kommer när man stimulerar detoxorganen att processa fler gifter än vanligt. De kan yttra sig som huvudvärk, muskelvärk eller en allmän sjukdoms­känsla, men brukar gå över efter de första 3–4 dagarna.

Du kan göra en detox på många olika sätt. Du kan helfasta med specifika näringsdrycker och ”Greens”, halvfasta enligt detoxprogram eller göra en kombination av båda. Detta kan göras en vecka, 10-, 14-, 21 dagar eller längre. Allt beror på motivation och livssituation.

Ju bättre näringsstöd och detoxstöd du tar under kuren ju bättre du mår under hela kuren. Att fasta eller halvfasta på specifika näringsdrycker för detox gör god nytta, ger mindre symtom och mer energi än att tex bara dricka vatten eller detoxjuicer.

Principen du följer är att avlasta matsmältningssystemet under en period genom att minska kaloriintaget, minska proteinintaget, minska mängden olika födoämnen under samma måltid och äta lätta vegetariska rätter. I början med en mer strikt kosthållning som du sedan successivt utökar med födoämnen som uteslutits. Se till att välja ekologisk frukt och ekologiska grönsaker. Matintaget bör minskas med 25–35 %.

Förberedelsetid inför en detox

Har du för vana att ofta dricka mycket kaffe eller alkohol, röka, äta stora mängder socker eller produkter med gluten i, kan du vid ett plötsligt up­pehåll drabbas av abstinens. Inför ett detoxprogram är det därför klokt att stegvis dra ned på sitt intag en vecka före start, så att kroppen får tid att vänja sig.

10-14 dagar är mycket bra men tre till fyra veckors detox är bästa alternativet ifall du har möjlighet. Det är inga problem att fortsätta att detoxa totalt 6–8 veckor om du vill. Dryckerna och kosten under tiden ger den näring du behöver. Det finns färdiga 10-14 dagars detoxpaket med instruktioner som är lätta att använda.

Undvik helt de vanligaste födoämnena som skapar reaktion: citrusfrukt, choklad, vissa nötter, jäst, kaffe, mejeriprodukter från ko, potatis, skaldjur, soja, spannmål av vete, råg och korn, tomater och ägg. Utöver dessa finns födoämnen som just du är känslig emot och naturligtvis ska även de uteslutas. Under detoxens första två veckor undviker du proteinrik mat som kött, fisk, ägg, baljväxter och mejeri (från ko, get och får).

X