Välj en sida

Psylliumfrö

Vad är psylliumfrö?

Psylliumfrö (loppfrö) är ett fiber som innehåller mest vattenlöslig fiber.

Psylliumfrön finns i två olika sorter: ljusa och mörka.

Ljusa frön kommer från en grobladsliknande ört, Plantago ovata, som växer i Indien.

Mörka frön kommer från samma ört men är av en annan art, Plantago psyllium, som växer vid Medelhavet.

Varje plantagoplanta kan ge upp till 15 000 små frön.

Grobladssläktet eller kämpar (Plantago) är ett botaniskt släkte, i familjen grobladsväxter (Plantaginaceae).

Släktet har omkring 250 arter. I Sverige förekommer regelbundet åtta arter, bland annat groblad (P. major), rödkämpar (P. media) och svartkämpar (P. lanceolata).

Vad är psylliumfrö bra för?

Psylliumfrö innehåller vattenlösliga fibrer som i magen fungerar som bulkmedel med milt avförande egenskaper.

Vad är skillnaden på psylliumfrö och psylliumfröskal?

Psylliumfröskal är ett bra tillskott för att “motionera” tarmen, på liknande sätt som linfrö.

Psylliumfröskal är mer tåliga och fungerar som en väldigt skonsam motion och bulk för mage och tarm.

Skillnaden mellan frö och skal är bland annat att skalen har längre och bättre hållbarhet, eftersom det är färre ämnen i dessa som kan oxidera.

Det är även i skalet som näringen återfinns.

Om du bara äter skalet blir energitillförseln väldigt mycket lägre än om du tar hela frön (som har högt innehåll av fetter).

Psylliumfröskal (liksom hela linfrön) passerar genom kroppen eftersom kroppen inte har förmåga att bryta ner denna form av fiber.

Det fungerar som en sorts bulk som drar till sig vätska och motionerar systemet samtidigt som det ger ökad känsla av mättnad.

Det är viktigt att tillföra gott om vätska/vatten vid intag av psylliumfröskal, eftersom det annars kan skapa magont och problematik med förstoppning m.m.

X