Välj en sida

Kunskap, inspiration och nyheter

Här kan du läsa om nyheter på Alpha Plus, aktuell forskning, livsstil och mycket mer

Här kan du läsa om aktuell forskning, kost & livsstil

Juni 2016: Eftersom denna sida är blänkande ny, och vi flyttat över våra inlägg från en äldre version, saknar vissa av inläggen en rubrikbild och en del länkar kanske inte fungerar som de ska. Vi åtgärdar dock detta så snart vi kan. /Redax

14 dagars detoxprogram: Nystart för ett friskare 2018

Här får du ett programförslag på en 14 dagars detox. Vi tipsar dig om hur du kan äta vid en bra detox-kur, samt tillskott för ett mycket effektivt detox-program med näringstillskott. Du kan göra en detox på många sätt. Det kan vara på lång sikt, genom att du detoxar 1 dag per vecka under lång tid, eller genom en 5:2 strategi med 2 dagar av detox-kost och näringstillskott varje vecka.

Podcast 4Health: Umahro Cadogan –

Lyssna på när Umahro Cadogan pratar hormoner och hormonella obalanser i podden 4Health! Anna Sparre och Umahro gräver djupare i genetik och funktionsmedicin. De kommer även in på ämnet metylering – vad är det egentligen och varför är det så viktigt för oss alla att den fungerar bra? Vad har det för funktion i kroppen? Vilka gener ska man vara uppmärksam på? Vad kan man göra beroende på sin genetik? Hur ska man tänka med tillskott och livsstil? Och vem ska göra ett DNA-test?

Sköldkörtelfunktionens starka koppling till selen

Sköldkörteln är, som namnet antyder, en körtel som har till uppgift att producera hormoner. Dessa hormoner agerar som budbärare i kroppen. Sköldkörtelhormonerna har olika funktioner, bland annat för ämnesomsättningen, kroppstemperaturen, saliv och magsaft, tarmrörelserna samt nervsystemet.

Näringen som gör skillnad för din hud

Precis som resten av kroppen är huden beroende av bra tillförsel av näring för att må optimalt. För att huden ska hålla sig frisk och vital finns det ett flertal näringsämnen som spelar en betydande roll. Några av dessa bidrar direkt till att stödja kollagenet, elastinet och fuktbalansen som då främjar både hudens utseende och funktion.

Hårmineralmönster och stress

En stor del av våra hälsoutmaningar idag kommer sig av att vi stressar för mycket. Men alla svarar inte olika på stress och för att komma tillbaka i balans har du nytta av att veta just ditt mönster. Dave Watts, grundare av Trace Elements, beskriver hur du med hjälp av en hårmineralanalys kan lära dig mer om din personliga stressreaktion.

Stress – din bästa vän och din värsta fiende

Stress drabbar mer eller mindre oss alla och det är ingen fara att känna stress då och då. Problemen kommer när du är ständigt i ett “fly eller fäkta”-läge. Näringsterapeut Anna Baard Blixt berättar om hur vi lägger skulden på fel saker när vi är stressade och vad som kan hända om vi inte tar behovet av återhämtning på allvar. Du får också en övning för att hitta ditt eget stressmönster för att kunna börja rensa ut det som pressar dig i onödan.

Det här med intervallträning

Det här med intervaller är ganska märkligt. Jag tycker på riktigt att det är kul! Under förutsättning att kroppen vill förstås.
En del påstår att det gör ont men jag vet inte jag…
Helt ärligt tror jag många förväxlar smärta med obehag.

Sju enkla knep för att hålla livsandarna vid liv i mörkret

November. Den gråaste av de gråa månaderna. En del älskar den men många upplever att det är vansinnigt segt nu när mörkret kommer och ibland inte ens verkar släppa taget oavsett tidpunkt på dagen. Att ligga kvar i sängen, strunta i träningen, avboka den där promenaden eller fikan med en vän kan bli väldigt lockande när man helst bara vill ligga i soffan och käka praliner.

Jättenattljusolja vid hud- och hormonrelaterade besvär

När det kommer till jättenattljusolja så är det framför allt hälsoproblem relaterat till hormonbalansen så som PMS och klimakteriebesvär, och olika typer av hudproblem som forskare visat intresse för. Anledning är oljans rika innehåll av omega-6 fettsyran GLA.

Podcast 4Health: Sanna Törsleff Berglund – Hormonella obalanser

Lyssna på när Sanna Törsleff Berglund pratar hormoner och hormonella obalanser i podden 4Health! Anna Sparre och Sanna kommer in både på stresshormoner, könshormoner (både manliga och kvinnliga) och sköldkörteln. Dessutom pratar de om hormonmetaboliter kopplade till ämnen som östrogendominans och cancerrisk, för att bara nämna några saker. Det blir tips på allt från tillskott till livsstilsfaktorer och tester.

Näringsterapeuten: Så fick jag rätt näring som gravid och nybliven mamma

Att vara gravid, genomgå en förlossning och återhämta sig med en liten bebis kräver sin näring! Det här vet näringsterapeuten Anna Baard-Blixt allt om. För ungefär ett år sedan fick hon sitt första barn, Oliver. Läs mer om hur Anna tänkte kring näringen före och efter graviditeten.

DUTCH: Testet som ger status för stresshormonerna

Emotionella, fysiska, psykologiska, miljömässiga eller kemiska påfrestningar sänder alla signaler till kroppen och hjärnan att anpassa sig till stressen. Om stressen är kortvarig blir vi snart lugna och kan återhämta oss igen. Problem brukar dyka upp först när stressen har pågått ett tag. Den har då hunnit skapa hormonobalanser som ger symtom. Det kan handla om trötthet, infertilitet, hudproblem, ökad hårväxt, minskad sexlust, sömnproblem och humörsvängningar för att nämna några. Med ett DUTCH-test kan du få en komplett bild av kortisolstatus och relaterade hormoner.

Podcast Hälsosnack: Snabbare, starkare, friskare Del 2

Peter Wilhelmsson gästar Hälsosnack för att prata om sin senaste bok – Snabbare, Starkare, Friskare med Integrativ Idrottsnutrition där Peter har samlat all sin kunskap inom området näring och träning. I avsnittet pratar de om vad just integrativ idrottsnutrition är för något, Peter berättar om för- och nackdelar med olika träningsformer och varför kost är extremt viktig att tänka på för de som tränar. Sen pratar vi även om vilken plats kosttillskott, sportdrycker och superfoods har i ett aktivt liv.

Benskörhet/Osteoporos – Extra kalciumtillskott eller inte, det är frågan!

Benskörhet innebär att skelettet bryts ned snabbare än det återbildas, vilket gör att det därmed blir poröst och skört. Detta tillstånd ökar risken för frakturer etc. Rent naturligt kopplar vi samman detta med kalciumbrist då det mesta av vårt kalcium återfinns i skelettet och i tänderna.

Podcast Hälsosnack: Snabbare, starkare, friskare Del 1

Peter Wilhelmsson gästar Hälsosnack för att prata om sin senaste bok – Snabbare, Starkare, Friskare med Integrativ Idrottsnutrition där Peter har samlat all sin kunskap inom området näring och träning. I avsnittet pratar de om vad just integrativ idrottsnutrition är för något, Peter berättar om för- och nackdelar med olika träningsformer och varför kost är extremt viktig att tänka på för de som tränar. Sen pratar vi även om vilken plats kosttillskott, sportdrycker och superfoods har i ett aktivt liv.

Meditation och vegetarisk höstmeny

Blir du ofta förkyld? Har du spända axlar? Lite mycket att göra på jobbet, samtidigt som det är din tur att baka till föräldrarmötet och du ska hjälpa en vän att flytta i helgen. Det är så här livet ser ut för många.
Även fast man gör det bästa för sig själv genom att ta väl hand om sig, du rör på dig regelbundet, du äter ordentligt och bra, så missar man något mycket viktigt. Återhämtning.

Tips på återhämtande yogaövningar

I förra inlägget (länk till det här) så berättade jag lite om yogans fördelar för en bra återhämtning. Och det gäller i princip oavsett träningsform eller “vardagsliv”. Yoga funkar väldigt bra både före och efter träning.

Tidigare Inlägg

X