Välj en sida
Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring

Vi är stolta att presentera vår gästbloggare Mikaela Bjerring. Mikaela är utbildad näringsterapeut, hälsobloggare, personlig utvecklare och grundare av Passion för Hälsa. Mikaela bloggar hos Alpha Plus 1 gång i månaden och alltid om det som står hennes hjärta närmast: hälsa i alla dess former och skepnader.
Mikaela Bjerring

Latest posts by Mikaela Bjerring (see all)

Vi är inne i en tid då vi kan lägga den mörka och kalla vintern bakom oss. Framför oss väntar ljusare, varmare och längre dagar. För majoriteten av befolkningen är det inget annat än ren glädje och en härlig energiboost, men för var 4:e svensk så har övergången mellan årstiderna en motsatt effekt – en ökad trötthet och nedstämdhet. För vissa blir förändringen så svår att dom faller in i en depression. Det vi kallar vårdepression SAD (Seasonal affective disorder)

Förändringar i ljuset kan påverka oss starkt
På våren blir förändringen i ljuset drastisk. För vissa människor blir den anpassningen så svår att kroppen kommer i obalans. Den biologiska klockan hinner helt enkelt inte med. Orkeslöshet, trötthet, nedstämdhet och koncentrationssvårigheter kan uppstå. Ingenting känns så roligt som det borde göra. Det finns ingen riktig förklaring till varför vissa påverkas så starkt av förändringen mellan ljuset och mörkret. Men vad man vet är att hjärnans kemi rubbas och kroppens produktion av neurotransmittorer som t ex dopamin och serotonin minskar. Även produktionen av melatonin, som styr vår dygnsrytm kommer i obalans. Om man är en av dom som påverkas starkt av övergången mellan årstiderna så finns det en del man kan göra själv för att anpassningen ska ske smidigare.

Fyll på med rätt näring
Ät en näringsrik kost och inkludera gärna olika superfoods som ger kroppen en härlig och välbehövlig energiboost. Se även till att du inte lider brist på några näringsämnen. Det finns till exempel en stark koppling mellan D-vitamin, B-vitaminer och omega-3 och vår mentala hälsa.

D-vitaminbrist har man kunnat länka till depression, särskilt säsongsbetonad sådan (SAD). Eftersom D-vitamin är vårt solskensvitamin är det lätt att vi utvecklat brist under den långa och mörka vintern om vi inte varit noga med att fylla på våra depåer. Om du misstänker att dina nivåer är låga, så se till att du äter en D-vitaminrik kost och fyll på genom kosttillskott om du känner behov.

B-vitaminerna innefattar en grupp av vattenlösliga vitaminer som spelar en betydande roll för en lång rad kroppsprocesser. Bland annat bidrar ett flertal av B-vitaminerna till en normal psykologisk funktion och en minskad trötthet och utmattning. Vid brist kan man därför uppleva symtom som trötthet, irritation, depression, sömnlöshet och koncentrationssvårigheter. Eftersom B-vitaminerna med undantag av B12 inte lagras i kroppen så är det viktigt att vi ser till att vi får i oss dom dagligen för att kunna fungera och må optimalt.

Omega-3-fettsyrorna har en betydelse för en mängd kroppsfunktioner. Bland annat ökar dessa fettsyror hjärncellernas förmåga att kommunicera med varandra. Omega-3 har även betydelse för vår psykiska hälsan och vårt välbefinnandet. Man har sett att personer som drabbas av trötthet och depression ofta har låga nivåer av omega-3.

Övriga livsstilsåtgärder
Spendera mycket tid utomhus – Även om det är den ökade tillförseln av ljus som gör att man må dåligt så kan det även vara hjälpen. Vistas utomhus så mycket du kan under dagens ljusa timmar. Försök även att gå upp tidigt på morgonen för att få den första morgonsolen eftersom det är då vi är som mest känsliga.

Var fysiskt aktiv – När vi motionerar frigörs endorfiner som ökar välbefinnandet. Se därför till att vara aktiv. Gå ill gymmet, ge dig ut på en joggingrunda i vårvädret, gå långa promenader eller utför någon annan aktivitet som får dig att må bra.

Prioritera sömnen – När vi får en dålig sömn och för få timmar så minskar våra energinivåer vilket gör oss trötta och hängiga. Se därför till att du går och lägger dig i tid så du får en bra och regelbunden sömn.

Undvik onödig stress –
Håll dina vardagsrutiner, men undvik för mycket stress. Detta är ingen tid för att försöka överprestera. Ägna lite mer tid åt dig själv istället.

Var social – Även om du känner dig trött och hängig så strunta inte i mötet med dina vänner. Det kanske känns motigt, men det är oftast bättre för välmåendet att ha vänner och familj runt omkring sig när man känner sig nedstämd.

Gör planer du kan se fram emot – Planera något roligt som du kan se fram emot. En semester under sommaren, eller något annat som får dig att längta och känna glädje.

Ljusterapi – Det kan vara väl värt att prova ljusterapi eftersom många upplever att det hjälper vid årstidsbunden nedstämdhet och depression. Ljuset från en dagsljuslampa ger dig en stor dos av dagsljus, vilket kan vara exakt vad du behöver just nu.

X