Välj en sida

Det är snart vår i luften med varmare dagar, knoppar som brister och spirande träd… Men också atjooo, kittlingar i halsen, rinnande näsa och kliande ögon. Här är de bästa naturliga tipsen som kan mildra din allergi, så att du kan njuta av den vackra våren.

 

Det ryktas om att det ska bli den värsta pollensäsongen på 45 år och ett tufft år för pollenallergiker, särskilt i västra och södra Sverige. Den varma sommaren 2018 gör att många av de vårblommande träden har kunnat ladda upp ordentligt.

I Sverige är cirka 30 procent av befolkningen pollenallergiker. Vid pollenallergi är det immunsystemet som överreagerar när man utsätts för proteiner som finns i pollen och sporer. Kroppen bildar då allergiantikroppar och man kan utveckla en känslighet. Den här känsligheten visar sig i form av nysningar, rinnande näsa och andra symtom på pollenallergi.

Allergisymtom kan påverka människor när som helst på året, men just säsongsbundna allergier kan vara särskilt irriterande. Pollen, mögelsporer, mat, damm och kvalster är några av de största bovarna. När nivåerna av allergener i miljön når ett visst tröskelvärde – som på den här tiden av året – och man andas in dessa partiklar, fastnar de i luftvägarna och i näsans slemhinna. Detta irriterar vävnaderna, immunförsvaret responderar med en motattack och säger till kroppen att börja producera extra slem.

Det finns även en annan sida av myntet ­– den allmänna hälsan. Om man drabbas hårt av pollenallergi kan man ha generellt nedsatt immunförsvar som kanske hänger ihop med livsstil och kostvanor. Det finns självklart undantag, men om man äter en diet full av processad mat, har höga stressnivåer och är mycket stillasittande, kan immunförsvaret ha fått sig en törn. Resultatet blir ett ännu känsligare immunförsvar som överreagerar. Istället för blott en rinnande näsa, så blommar allt istället ut i andningssvårigheter, nysningar, trötthet och låga energier.

 

Vilka naturliga steg kan vi ta för att minska symtomen?

 

 

Kostens betydelse

Kosten kan ha en viss betydelse, eftersom den har en direkt effekt på immunsystemets funktioner och därmed kan påverka nivåerna av inflammation och histamin i kroppen. Ofta förvärras allergiska reaktioner när kroppen är överbelastad med triggers och det är enklast att lätta på belastningen genom att ändra kostvanor, om än för en kortare period. En bra kost hjälper till att stärka de antiinflammatoriska aktiviteterna i kroppen.

Ät en så “ren” diet som möjligt. Detta innebär att minska eller undvika proinflammatoriska livsmedel som vitt socker, raffinerade livsmedel och livsmedelstillsatser. Välj ekologiskt i möjligaste mån för att minska exponeringen av bekämpningsmedel.

Undvik mat och råvaror som kan trigga igång symtomen. För vissa kan årstidsallergier utlösas eller förvärras av vissa livsmedel, särskilt mejeriprodukter. En sex veckors eliminering av mjölk eller en fullständig elimineringsdiet, som täcker alla matallergener, kan göra susen.

En antiinflammatorisk diet är idealisk. Tänk ett överflöd av färgglada grönsaker rika på flavonoider och antioxidanter. Använd örter och kryddor som innehåller höga nivåer av antiinflammatoriska ämnen. Välj vilt eller gräsmatade animaliska produkter om du äter det, för en mer antiinflammatorisk näringsprofil. Hitta källor med omega-3-fettsyror som vildfångad lax, linfrö eller chiafrö.

Det finns en mängd mat som kan lindra allergisymptom, som innehåller antihistaminer respektive antocyaniner. Livsmedel med antihistaminegenskaper finns i persilja, timjan, gurkmeja, ingefära, kamomill, nässla och helig basilika. Och mat som innehåller antocyaniner är bär, körsbär, druvor, rödkål, rödlök och vilt ris.

Viktigt är också att få i sig tillräckligt med vätska under dagen, vilket minskar histaminresponsen. Drick rent vatten och högkvalitativt grönt te. Grönt te sägs ha både antiinflammatoriska och kardiovaskulära förmåner.

 

 

Kosttillskottens betydelse

Quercetin är en kraftfull antioxidant och antiinflammatorisk molekyl som är känt för sin naturliga förmåga att lugna kroppens allergiska reaktion genom att stimulera immunsystemet, hämma histaminfrisättning och minska luftvägsinflammation. Den mat som är rik på quercetin är röda och gröna bladgrönsaker, sparris, lök, äpplen, broccoli, citrus, grönkål, blåbär, fänkål och rödlök. Det kan också vara värdefullt att ta ett quercetintillskott för att boosta. Experimentera för att hitta den dos som fungerar för dig. För aktiva allergisymtom, försök ta 400 mg två gånger om dagen utan mat. I preventivt syfte kan man ta 100 mg om dagen utan mat.

Bromelain är ett enzym som finns i ananasplantor som bland annat hjälper till att bryta ner slem och främja öppna luftvägar. Kan också minska inflammation och rekommenderas ofta i kombination med C-vitamin och quercetin (se ovan).

Pycnogenol är ett franskt fynd och ämnet finns i barken av en speciell sorts tall från Frankrike. Antioxidanterna i pycnogenol har en naturlig antihistamineffekt och kan motverka allergier och hösnuva.  Pycnogenol är ett vattenlösligt ämne som lätt tas upp av kroppen, har snabb biotillgänglighet och tillför kroppen olika typer av aktiva bioflavonoider, vilka dessutom förstärker verkan hos några av kroppens starkaste antioxidanter: vitamin E och C.

Probiotika är guld för magtrakten där större delen av immunförsvaret sitter. Stödjer en hälsosam immunfunktion där de goda bakterierna kan bidra till en bättre livskvalitet hos personer med säsongsallergier, enligt en meta-analys av forskningen i tidskriften ”International Forum of Allergy och Rhinology”.

Omega-3 bidrar till att balansera upp halten av omega-6 som de flesta får i sig för mycket av. Detta kan potentiellt minska känsligheten för allergener och främja en hälsosam luftvägsfunktion enligt en studie i tidskriften ”Allergology International”.

Tips! Testa Alpha Plus perfekta enzymkombo – Pollazym – som är innehåller bl a quercetin och C-vitamin.

 

 

Nässköljningens betydelse

Det kanske inte är stans skönaste tips, men forskning visar att regelbunden nässköljning med  saltlösning fungerar och är ett effektivt och biverkningsfritt sätt att lindra allergisymtom.

Den sköljer bort pollen från näsan samtidigt som den återfuktar slemhinnorna. Om man bara snyter sig finns det nämligen pollen kvar i näsan som gör att systemet aldrig får vila.

Medan en saltlösning är effektiv och det vanligaste valet, kan man även prova en lösning som innehåller xylitol. Detta naturligt förekommande björksocker kan vara mildare och en del undersökningar tyder på att det kan vara mer effektivt. Rengör gärna luftvägarna morgon och kväll.

 

Stressnivåernas betydelse

Stress är en annan bidragande faktor som kan påverka symptomen och immunförsvaret. Försök att minska på både fysisk och emotionell stress, kanske genom lättare motion, stödjande relationer, andningstekniker, mindfulness eller meditation.

 

… och det där lilla extra

Man kan duscha före sänggående eller när man kommer hem för att avlägsna pollen, särskilt från ansikte och hår. Byt sängkläder ofta, stäng fönstren under dagen och undvik dammiga miljöer, starka dofter, parfymer, kemikalier och pälsdjur som kan reta slemhinnorna.

 

Ta till dig de bästa tipsen som passar dig, håll koll på pollennivåerna på pollenrapporten.se och njut av våren!

 

 

 

redax
Följ oss

redax

Redaktionen at Alpha Plus AB
Alpha Plus redaktion skriver om aktuella och intressanta ämnen inom hälsa och livsstil. redax@alpha-plus.se
redax
Följ oss
X