Välj en sida
Elin Drake
Följ mig

Elin Drake

Gästbloggare at Lemonvanilla Blogg
Elin vill inspirera till välmående – inifrån och ut. Mycket av det goda & hälsofrämjande & lite av allt, framförallt med glädje och harmoni utan pekpinnar.

Elin har dansat hela livet, allt från klassikt till latin. Hon är licensierad Zin-Zumbainstruktör, samt hoppat in som danslärare emellanåt. Elin är även nidrayoga- och bikramyoga-utövare.
Elin Drake
Följ mig

 

Kan hända att jag är lite präglad hemifrån, när det gäller hälsotänk och intresset för att hålla igång. Då menar jag från vaggan bokstavligen. Min morfar har åkt Vasaloppet – jag vet inte hur många gånger. Han åkte flera mil skidor per dag under säsong, ända tills han gick bort vid 85 års ålder. Min mamma har också åkt Vasaloppet, gjort både tjejklassikern och vanliga klassikern, samt sprungit ett Stockholm maraton, och många andra lopp.

Jag blev ju lite mer av en dansare, och har med mig i bagaget så att säga – att röra på sig är kul och att man mår så bra av det.

Ett tips min mamma alltid sa var ”åk aldrig hiss eller rulltrappa, gå alltid i trappan”. Tänk vad den lilla detaljen, om du följer det tipset, gör för ditt hjärta, hela din hälsa och kroppsform. För att inte tala om nattsömnen och det allmänna välmående.

Trappor råkar alla ut för nästan dagligen, men alla kanske inte kan eller vill åka skidor, eller gå in på ett gym. Misströsta inte för det. Gå i trappor, hoppa över ett steg i taget, d.v.s. ta längre steg för styrketräning, och om du når, hoppa över två trappsteg i taget i varje steg, gör det i snabbare och snabbare tempo för att utmana dig själv till en bättre kondition.  Du kommer att få både fastare och starkare sätesmuskler och framsida lår, för att inte tala om bättre kondition.

ThinkstockPhotos-534666369 (1)

Alldeles i början – som helt otränad – ska du ta det i lugn takt. Man kanske inte vill komma genomsvettig fram dit man ska.  Du kommer att bli förvånad över hur fort du gör framsteg, om du kör detta enkla koncept.

Jag jobbar inom teknik- & designbranschen i Stockholm, och jag har hamnat på företag två gånger efter varann, i hus som har 10 våningar, och min tjänst hade sin avdelning på högsta våningen. När jag ville komma i form och hade småbarn att hämta på förskolan, och inte ville sätta av tid ifrån dom för att träna på gym, då gick jag i trapporna, men bara upp. Nerför kan slita på dina knän, vilka man måste vara rädd om.

ThinkstockPhotos-164748866 (1)

Det gick otroligt snabbt att få upp konditionen och få fastare muskler, genom att bara välja trappan istället för hiss, och succesivt öka tempot.  En annan sak som alla säkert redan vet är – promenera så mycket som det går från punkt a till b – det är också gratis och stjäl inte allt för mycket tid. Däremot att stå och vänta på bussen stjäl ju tid, i jämförelse med att ägna den tiden åt ditt välmående genom en rask promenad.  Situps och armhävningar kan du göra framför tv:n. Sen har du jobbat igenom stora delar av kroppen.

Hitta vattenhålen för just din vardagsmotion, det är så roligt att snabbt få synliga konkreta resultat, och värt det alla gånger.

Lycka till & tänk på hjärtat!

Nedan bjuder jag på ett recept på ugnsgratinerade auberginerullader fyllda med fetaost.

zucciniRecept beräknat för 4 pers.

  • 2 stora aubergine
  • 2 förpackningar passerade eller finkrossade tomater, beroende på hur skarp tomatsmak du tycker om
  • 1 burk crème fraiche

  • 125 gr grekisk fetaost
  • Timjan – färsk eller torkad – vilket du har hemma, ca 1 tsk
  • Basilika – färsk eller torkad – vilket du har hemma, ca 1 tsk
  • 2 vitlöksklyftor

  • 2 stora gula lökar
  • Ca 1 msk röd balsamvinäger
  • Olja – olivolja eller en mer neutral olja vilket du själv fördrar.

Att göra:

Sätt ugnen på 225 grader.

Skiva auberginen ganska tunt, kanske passar det med en osthyvel, annars en vass kniv. Skiva på längden.

Stek skivorna i lite olja, så auberginen blir mjuk och lätt att rulla. Strö på flingsalt och peppar när du steker skivorna. Ta sedan upp ur stekpannan och låt vila på en skärbräda under tiden du kokar tomatsåsen.

Blanda ost och crème fraiche noga. Antingen med stavmixer, eller med gaffel för att behålla lite ostbitar i crèmen.

Gör tomatsås i stekpanna, eller traktör. Klyfta löken ganska tunt. Stek den med olja, salt och peppar. Hacka vitlöken, och lägg i den i stekpannan, låt steka någon minut. Tillsätt sedan passerad eller krossad tomat. Häll i balsamvinäger och koka tomatsåsen i 10 minuter minst, ju längre desto godare (jag kokar väldigt kort tid på vardagar när det ska gå fort, det blir också gott). Blanda sist i örterna.

Ta fram en ugnsfast form och ringla lite olja i botten.

Lägg en stor klick ostkräm på varje aubergineskiva och rulla ihop dem till rullader. Placera dem tätt ihop i ugnsformen, häll sedan tomatsåsen över och gratinera i ca 15 min, tills osten har smält.

Jag önskar dig en smaklig måltid!


Läs mer

X