Välj en sida
Katarina Hagberg

Katarina Hagberg

Frilansskribent at Fysiomedia
Frilansskribent inom medicin och hälsa. Katarina är medförfattare till boken "Clean Reset - 3 effektiva steg till din läkande kost". Hon har en magister i Biomedicin från Karolinska Institutet och har studerat vid Poppius Journalistskola.
Katarina Hagberg

Latest posts by Katarina Hagberg (see all)

Det visar sig att vi faktiskt kan använda våra mentala förmågor för att förbättra vår fysiska hälsa. Med lite övning kan du vara på god väg att njuta av de positiva fördelarna med andningsövningar.

Andningsövningar är inbyggda “stresshjälpare” och kan ha omedelbara positiva effekter som att sänka blodtrycket och att sätta igång din avslappningsrespons. Djupare andetag kör igång det parasympatiska nervsystemet –det som får oss att slappna av. När dina stressnivåer är förhöjda och alla semestergodsaker inköpta är det såklart en perfekt situation för att stoppa i sig för mycket och som slutresultat, gå upp i vikt. Tänk om du skulle prova att andas istället?

Genom att öva på andningsövningar kan du träna kroppens reaktion på stressiga situationer –sänka produktionen av skadliga stresshormoner (samma hormoner som bidrar till “ätsuget” när du är stressad). Det är ett kraftfullt verktyg att ta till för att stärka hela din hälsa och ditt välbefinnande. Ge dig själv en present den här semestern… …det är gratis och finns precis framför näsan (bokstavligen). Andas!

ThinkstockPhotos-81173238

För att komma igång, prova den här enkla övningen:

  1. Ligg på rygg eller sitt bekvämt i en stol. Låt en hand vila lätt på bröstet och den andra på magen, strax nedanför naveln. När du andas in djupt, sikta på att ha den hand som ligger på magen, högre än den på bröstet. Det betyder att du drar in luft ända ned i de lägsta delarna av lungorna.
  2. Andas ut genom munnen och ta sedan ett långsamt, djupt andetag genom näsan och tänk dig att du drar in all luft runtomkring dig. Håll kvar luften så länge du känner dig bekväm med det (det är ingen tävling!).
  3. Andas långsamt ut, gradvis och försiktigt, genom munnen. Medan du släpper ut all luft, dra försiktigt in dina magmuskler för att trycka ut all luft som finns kvar i lungorna. Att andas djupare handlar faktiskt inte om att dra in så mycket luft som möjligt, utan genom att släppa ut all luft vi kan.

Gör om övningen ytterligare fyra eller fem andetag tills du känner att din kropp börjar slappna av. En enkel riktlinje är att varje utandning skall vara dubbelt så lång som inandningen.

Läs mer

Alpha Plus produkter

X