Välj en sida

 

Du kan vara Muskel-Maggan på gymmet, Löpar-Lisa på vägarna eller Kost-Kattis bland dina vänner, men sanningen är att du ändå kan ha brist på några superviktiga ingredienser i livet. För kvinnor är en hälsosam livsstil nästan ett krav numer då vi har så otroligt mycket på schemat! För handen på hjärtat – vi vet att vi inte kan hinna allt, eller vara bäst på allt, och att vi borde tagga ned ganska rejält – men hur många gör det?

Medan vi lär oss – vilket vi MÅSTE – att det är viktigt att vara mer närvarande i nuet, och att vi inte behöver topp-prestera hela tiden, kan vi ge vår hälsa lite hjälp på vägen genom att se till att vi får i oss rätt näring.

ThinkstockPhotos-513585550 (1)

Kalcium

Att äta kalciumrik mat är en bra start. Att minska risken för artros och ledproblem är ett måste! Dessvärre funkar inte dina fem latte om dagen (de borde du dra ned på direkt!) utan käka lite grön, skön bladsallad, skaldjur och sojabönor istället för att ge din benstomme lite verklig pepp!

Ubiquinol

För optimal lever-, hjärt- och hjärnhälsa är Ubiquinol något att gå igång på! Mat som fet fisk, kött, fullkornsäd, grönsaker, oliver och sesamolja är en bra start. Du blir skarpare innan du vet ordet av och imponerar på både dig själv och chefen!

D-vitamin

D-vitamin är bra för dina muskler såväl som ditt immunsystem och hjälper även kalcium att stärka ditt skelett. Fyll förråden med ägg och lax under de kalla vintermånaderna när vi knappt får se solen här uppe i norr.

ThinkstockPhotos-475103553 (1)

Omega-3-fettsyror

För vår inre styrka, omega-3 stärker hjärthälsan och hjälper till att reducera risken för cancer. Fet fisk, krossat linfrö eller linfröolja och tex det supertrendiga chiafröt, kan ge oss en skön, frisk framtid – för att inte tala om hur bra det är för hjärnan!

Järn

Anemi är något man får när blodet inte har tillräckligt med järn. För tjejer är blodflöde ett problem eftersom vi förlorar en hel del varje månad under en stor del av vårt liv. Mormor sade alltid att man skulle laga lever i järngryta när det var dags för “grejorna” och visst är lever bra för just järntillförseln, men idag vet vi att också ostron, kikärtor, pumpafrön, sojabönor, linser, spenat och sesamfrön är rika på järn. För säkerhets skull är det bra om man också tar ett järntillskott under menstruationen – upp till 18 mg/dag ska man nämligen få i sig!

ThinkstockPhotos-515849970 (1)

Folat

Folat är en B-vitamin som hjälper kroppen att bilda röda blodceller. Folat kan hjälpa att minska risken för fosterskador och sänker mängden homocystein – en aminosyra och riskfaktor för hjärt/kärlsjukdom. Fram med järngrytan eller börja använd svarta bönor, linser, spenat, pak choi, sparris, citrusfrukter och avocado m. fl. i matlagningen!

Magnesium

En av de största för oss damer! Magnesium hjälper till att ge oss massor av energi i våra celler, bibehålla muskelmassa, nerverna, hjärtrytmen, immunförsvaret, benstommen, blodsocker och blodtryck. Det är mycket det! Bra källor till magnesium är tex spenat, färska grönsaker, fullkornssäd, bönor, nötter och frukt. Undvik processad mat om du kan, eftersom det är genom behandlingen av tex nötter till olja, eller korn till mjöl som man tar bort delarna där magnesiumet finns.

ThinkstockPhotos-164654191 (1)

C-vitamin

Om du är dålig på att snaska på citrusfrukter kan du behöva ta tag i det här. Mörka grönsaker är en utmärkt källa till C-vitamin, blåbär, kål, papaya, paprika, broccoli, jordgubbar, blomkål och många fler – inga ursäkter alltså! Börja käka C!

Ja – det är rätt mycket att stoppa i sig varje dag. Kanske dags att börja ta en multivitamin-mineral? Många experter menar att du inte behöver tillskott medan andra – som tex näringsexperten Peter Wilhelmsson – föreslår att man tar dem som komplement till allt annat man äter. Om du är osäker på vad du behöver, kan en näringsterapeut ge dig bra råd som passar dig och din livsstil!

Dags att börja ta hand om sig själv och börja leva ung längre – här ett recept på en supersmoothie från Dr. Axe!

Hjärn-booster

Avocado anses vara en sann “hjärn-booster” på grund av sitt hälsosamma fett och breda innehåll av näringsämnen som hjälper koncentration, minne och humör – aminosyror, fettsyror, A-,E-, K-, B-, C-vitamin och massor med fibrer. Den gröna, lena krämigheten gör att smoothien också  är mättande – vilket inte är helt fel!

Till råga på allt innehåller smoothien massor av viktiga spårämnen som magnesium, kalium, järn och koppar. En kanonstart på en stressig dag eller som mellanmål innan du ska hämta barnen, gymma, städa, tvätta…..

Hjärn-boostande Smoothie

Brain-Boosting-Smoothie

Tar ca 2 min att fixa och det blir bara en portion så du slipper dela med dig!

  • 1/2 avocado
  • 1/2 banan
  • 1 1/2 dl blåbär
  • 6 valnötter
  • 1 – 2 skopor näringspulver med vaniljsmak – tex UltraClear Plus PH från Metagenics
  • 1 dl vatten

Stoppa allt i en mixer och mixa tills smoothien är len och fin. Njut!

Läs mer

Källor

D3_vitamin_3000IE_180kap

D3-vitamin 3000 IE med K2-vitamin och astaxantin

omega_3_plus

Omega-3 Plus 75 kap

Magnesium_Synergi_120_kap

Magnesium Synergi

UltraPotent_C_90_tab

UltraPotent-C 90 tab

redax
Följ oss

redax

Redaktionen at Alpha Plus AB
Alpha Plus redaktion skriver om aktuella och intressanta ämnen inom hälsa och livsstil. redax@alpha-plus.se
redax
Följ oss
X