Välj en sida

Hur länge vi lever står kanske skrivet i stjärnorna och i genetiken, men hur friska vi är på ålderns höst står mer skrivet i vår livsstil. ”Aging well” och ”longevity” är två moderna uttryck som innebär att åldras väl, hälsosamt och lite långsammare. I första delen i “The Anti-Aging Lifestyle” fick vi ta del av den holistiska nutritionisten och LA-baserade Kristin Dahls bästa livsstilstips. Här i del 2 pratar hon sig varm om några grundläggande principer när det kommer till kosten.

 

Voilà – här är hennes gyllene nycklar och de bästa kostråden för ett längre och mer livfullt liv.

 

BALANSERA BLODSOCKERNIVÅERNA. Socker (främst glukos och fruktos) gillar att liera sig med kollagen och elastin, två hudskyddande proteiner, och torkar ut dem. På grund av denna process förlorar huden elasticitet och börjar bli matt, mindre levande och åldrad. Undvik socker i möjligaste mån liksom processad eller förpackad mat. Ät fiber varje dag. Balanserade och regelbundna måltider är båda viktiga nycklar för att reglera alla kroppssystem.

FOKUSERA PÅ BIOFLAVONOIDER. Bioflavonoider är kraftfulla antioxidanter som skyddar mot stress och överträning, håller kroppen ung, stärker blodkärlens väggar, förebygger kärlsjukdomar och hjälper till att hålla fria radikaler från att skada hjärnan och förhindra för tidigt åldrande. Tänk citrusfrukter, röda vindruvor, rött vin, blåbär, lök och vitlök. Andra antioxidantrika superfoods inkluderar körsbär, tranbär, granatäppelkärnor, dadlar, havtorn, nypon och gojibär.

ÄT ANTI-INFLAMMATORISKA ÖRTER. Inkludera antiinflammatoriska och antioxidantrika örter i dina dagliga måltider som basilika, persilja, koriander, timjan, salvia, rosmarin och kajenn samt kryddor som kanel, kardemumma, kummin, kryddnejlika och gurkmeja.

ÄT ANTI-INFLAMMATORISK MAT som lax, sardiner och makrill, linfröolja, hampolja och nötter och frön varje dag för att motverka inflammation i kroppen.

ÄT BRA PROTEIN VARJE DAG. Protein och motion är viktiga för att förhindra muskelförsvagning. Konsumera mindre men regelbundna måltider och inkludera en proteinkälla i varje. Lägg till ett något eller några mellanmål om du behöver balansera blodsockernivån.

 

 

VÄLJ PROBIOTISK MAT. Främja en hälsosam matsmältning och en bra balans mellan alla bakterier i tarmen, vilket kommer att stödja immunförsvaret. Probiotika producerar också B-vitaminer, vilket hjälper till med ämnesomsättningen och näringsupptaget. När vi blir äldre tenderar vi att vara mer känsliga mot B12-brist och probiotika kan bidra till att motverka detta. De bästa probiotiska livsmedelskällorna innefattar fermenterade grönsaker som surkål och kimchi, kokosyoghurt och kefir och fermenterade sojaprodukter som miso, natto och tempeh.

STÖD MATSMÄLTNINGEN med bittra ämnen och äppelcidervinäger. Dessa är bra att inta före måltiderna för att stimulera magsyraproduktionen, vilket hjälper matsmältning och näringsupptaget. Undvik gärna låg magsyra genom att minska på eller undvika kaffe och syrabildande mat. Drick citronvatten innan frukost och se till att tugga maten väl. Vid matsmältningsbesvär och gaser i magen kan man inkludera bitter mat och karminativa örter som citronmeliss, maskros, kardborrerot, ingefära, pepparmynta och kardemumma. Att ta mediciner (recept eller över disk) för att bekämpa matsmältningsbesvär, sur mage och förstoppning gör det ofta bara värre, vilket leder till sämre näringsupptag och näringsbrist.

STÖD ELIMINERINGEN genom att se till att du har ordentlig tarmrörelse minst en gång om dagen. Detta är absolut nödvändigt när det gäller att må så bra som möjligt. Friska människor tömmer tarmen en till tre gånger per dag. Något mindre anses vara förstoppning. För ett bra tarmflöde, se till att dricka vatten, ät mycket fibrer, hälsosamt fett och försök att inkludera grönsaker med bitter smak till varje måltid. Komplettera gärna med matsmältningsenzymer och bitterörter före måltid liksom fermenterade livsmedel såsom surkål, kimchi, miso, tempeh och natto. Vid förstoppning kan man dricka rå grönsaksjuice, citronvatten, ta magnesium, triphala eller bitterörter före varje måltid. Att integrera fiberrik mat, som hela linfrön och chiafrön, är ett utmärkt sätt att få tarmarna att röra sig.

VAR SNÄLL MOT LEVERN och dess avgiftningsvägar genom att äta mindre, dricka mycket vatten, dricka citronvatten, sippa på örtte dagligen, få regelbunden motion och skippa eventuella excesser som för mycket mat, stress etc. Mörka bladgrönsaker, betor, spirulina, klorella, kelp, citron, broccoli, kål, groddade linser/mungbönor, maskrosblad, äppelcidervinäger, selleri och havre stödjer och ger näring åt levern. Kaliumrika livsmedel som sötpotatis, bananer, betor och spenat hjälper till att detoxa och rena levern.

I nästa/sista delen kikar vi närmare på vilka kosttillskott som kan hålla oss vid gott liv längre.

redax
Följ oss

redax

Redaktionen at Alpha Plus AB
Alpha Plus redaktion skriver om aktuella och intressanta ämnen inom hälsa och livsstil. redax@alpha-plus.se
redax
Följ oss
X