Välj en sida

I förra veckans inlägg om hjärnhälsa tittade vi på vilken kost som är bäst för att optimera hjärnans funktion. Nu är det dags att se närmare på vilka andra faktorer som spelar in för att hjärnkontoret ska vara på topp.

Allting samspelar och hjärnan är en väl integrerad del av vår kropp. Om vi drabbas av ohälsa i tarmen påverkar det även hjärnan, drabbas vi av inflammationer och stress, drabbar det även hjärnan. Den näringen som vi får i oss kan antingen hjälpa vår hjärnas funktioner eller stjälpa dessa. Så vad du gör som helhet för din hälsa och kropp får också en stor betydelse för din hjärna!

Viktiga livsstilsåtgärder för hjärnan
● Motion
● Återhämtning och sömn
● Sociala interaktioner
● Aktivering av lymfsystemet
● Andning och syresättning
● Att lära sig nya saker
● Kompletterande behandlingar: kroppsterapier som akupunktur, akupressur, kiropraktik m m.

Motion – Mycket av de nedbrytande processerna som ger en sämre hjärnhälsa kommer från en nedsatt syresättning och cirkulation till hjärnan. Friska hjärnceller, samt bildning av regenererande processer och ämnen är t ex BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor) och NGF (Nerve Growth Factor) som stimuleras av cirkulationen och syresättningen som kommer från motion och rörelse.

Regelbunden daglig motion, t ex löpning, cykling, power walking under 20-60 minuter ger en kraftig ökning av friska hjärnceller och bildning av t ex BDNF. Promenader, dans och cykling har visat sig vara några av de kraftfullaste behandlingarna för att bromsa utveckling av Parkinsons och ger betydelsefulla funktionsförbättringar.

Återhämtning och sömn – Under sömnen så reparerar vi vår hjärna och det vi har lärt oss under dagen kommer ytterligare att sjunka in i vårt medvetande. Att ta pauser och låta hjärnan vandra ”fritt” och bara vara utan att fokusera och koncentrera oss på något är också något som gör att vår hjärna regenererar sig.

Sociala interaktioner – Vi människor är flockdjur och det är en stark drivkraft för vår hälsa. Att omge sig med människor vi tycker om och att ha sociala kontakter och en tillhörighet är oerhört viktigt för vår hälsa.

Övrigt – Att aktivera sitt lymfsystem med rörelse, massage m m och att få olika kompletterande kroppsterapi-behandlingar som kan bättra på flöden i kroppen har också visat sig förbättra kognitiva nedsättningar.

En mycket bra början till att optimera och förbättra sin hjärnas funktioner är att regelbundet inta näring för en friskare hjärna och implementera livsstilsförändringar. Ju mer du kan förbättra och desto sundare vanor du skaffar dig desto snabbare och kraftfullare förbättringar kan du få.

Kosttillskott för bättre hjärnhälsa
Brain Oil:
innehåller en blandning av CodMarine® fiskolja och MCT-olja från kokos som doft- och smaksatts med rosmarin.
Codmarine® tillverkas från restprodukter från MSC-certifierad torsk, sej och kolja som fiskas med hållbara metoder i kalla och näringsrika vatten utanför Norges västkust och Barents hav. Codmarine® innehåller ca 20 % DHA och ca 8 % EPA. DHA bidrar till att bibehålla normal hjärnfunktion. Den gynnsamma effekten uppnås vid ett dagligt intag av 250 mg DHA.
MCT-olja (från kokos) består främst av mellankedjade fettsyror (Medium Chain Triglycerides, kaprylsyra, kaprinsyra). Mellankedjade fettsyror innebär att de långa fettsyrorna fraktionerats bort från det ursprungliga kokosfettet.
Rosmarinextrakt innehåller bland annat terpener och andra flyktiga oljor, inklusive 1.8-cineol (eucalyptol).

Mighty Brain: innehåller bland annat pulver av torkade blåbär, plockade i de finländska skogarna.
Blåbär innehåller bland annat antocyaniner.
Lecitin är ett fosfor- och kvävehaltigt fettämne som finns i alla celler, bl a i nervsubstansen och i hjärnan. Lecitin innehåller fosfatidylkolin. I Mighty Brain har vi valt ett naturligt utvunnet lecitin från solrosfrö.
Acetyl L-karnitin är en esterform av aminosyran L-karnitin och utvinns ur aminosyrorna lysin och metionin.
Aminosyran serin förekommer i mycket rikliga mängder hos flera befolkningar som är kända för att leva länge med god kognitiv funktion, tex hos den traditionella befolkningen på Okinawa.
Fosfatidylserin klassas som en fosfolipid. Fosfolipider är huvudsakliga komponenter i tvålagercellmembran inklusive hjärncellmembranen.
Adaptogenen litet tjockblad (Bacopa) är en grobladsväxt som härstammar från södra Indien som bl.a. används i ayurvedisk medicin,
medan rosenrot ibland kallas för Nordens ginseng.
Zink bidrar till normal kognitiv funktion. B12-vitamin bidrar till normal psykologisk funktion, till nervsystemets normala funktion samt till att minska trötthet och utmattning. Molybden bidrar till normal omsättning av svavelhaltiga aminosyror. Bambuextrakt innehåller 75 procent kisel.

Ta hand om din hjärna – den är värd att må bra!

Så optimerar du din hjärna

Vad är egentligen viktigast för att optimera din hjärna? Det vet...

Hjärnkoll

Lär dig mer om den senaste forskningen inom hjärnhälsa Hjärnkoll....
redax
Följ oss

redax

Redaktionen at Alpha Plus AB
Alpha Plus redaktion skriver om aktuella och intressanta ämnen inom hälsa och livsstil. redax@alpha-plus.se
redax
Följ oss
X