Välj en sida
Katarina Hagberg

Katarina Hagberg

Frilansskribent at Fysiomedia
Frilansskribent inom medicin och hälsa. Katarina är medförfattare till boken "Clean Reset - 3 effektiva steg till din läkande kost". Hon har en magister i Biomedicin från Karolinska Institutet och har studerat vid Poppius Journalistskola.
Katarina Hagberg

Latest posts by Katarina Hagberg (see all)

Under julen finns det oftast en ingrediens i huset som vi alldeles för sällan har annars, nötter! (nej, inte familjemedlemmarna ?) Då är det ett alldeles ypperligt tillfälle att prova att göra egen frö- eller nötmjölk. Det finns en massa bra anledningar att göra sin egen frö- eller nötmjölk. Till exempel innehåller frön och nötter nyttigt fett, mättande protein och massor med andra näringsämnen och antioxidanter.

Perfekt som bas i en smoothie

Att göra egen ”mjölk” genom att blanda råa nötter, frön och kärnor med vatten är inte så svårt som det kan verka. Mandel, cashewnötter, makadamianötter, paranötter, hasselnötter, pekannötter, pistagenötter, sojabönor, hampafrön, pumpafrön, solrosfrön, sesamfrön, linfrö, quinoa, hirs, ris och havre passar alla utmärkt att göra mjölk på. Hemlagad mjölk blir fri från tillsatser och konserveringsmedel, och du kan helt styra produktens utformning: kvaliteten på ingredienserna, sockerhalt och textur.

Gör så här!

1. Blötlägg

Blötlägg nötter, frön, eller kärnor i en skål med filtrerat vatten och en nypa havssalt över natten. Blötläggningen gör att kroppen har lättare att ta upp näringen i nötterna och fröna. Hasselnötter går att göra mjölk på utan blötläggning då de inte innehåller svårsmälta enzymer som många andra nötter gör – perfekt när man har lite bråttom!

2. Mixa

Skölj av blötlagda nötter/frön. Mixa nötter under ca en minut och tillsätt filtrerat vatten till önskvärd konsistens. Kyl blandningen i kylskåp, eller blanda med is för att konsumera direkt.

3. Smaksätt

Mjölken kan sötas genom att tillsätta urkärnade dadlar, stevia, lönnsirap, agave eller t ex kokossocker. Lite kokosolja i mjölken gör den extra krämig och god. Den färdiga mjölken passar utmärkt att ha i smoothie eller bara smaksättas med vanilj, rå kakao, frukt, bär, kanel, muskot, eller något annat gott!

ThinkstockPhotos-489934838

Vissa nötter som cashewnötter, macadamianötter och pekannötter ger en slät mjölk medan t ex mandel får lite grövre struktur. Mjölk med grövre struktur kan silas i en saftsil. Pressa försiktigt silpåsen så du inte går miste om några värdefulla droppar god mjölk. Du kan återanvända nöt-/frömassan som bodyscrub genom att blanda med lite kokosolja, eller torka den för användning i kakor, skorpor och kex.

Mjölkens hållbarhet är ca 2-3 dagar i kylen i en sluten behållare, men den kan också frysas för senare bruk. Hemgjord mjölk kan separera vid förvaring, men det är bara att vispa eller mixa den igen.

Grundrecept växtbaserad mjölk (ger 7-8 dl mjölk)

2 ½ dl nötter eller frön
6 dl filtrerat vatten

Läs mer

Fitmeal Choklad 630 g

FitMeal Choklad 630 g

UltraClear Sustain 840 g

UltraClear Sustain 840 g

detoxkur

Detox Plus 14 dagars kur

 

X