Välj en sida
Mikaela Bjerring

Mikaela Bjerring

Vi är stolta att presentera vår gästbloggare Mikaela Bjerring. Mikaela är utbildad näringsterapeut, hälsobloggare, personlig utvecklare och grundare av Passion för Hälsa. Mikaela bloggar hos Alpha Plus 1 gång i månaden och alltid om det som står hennes hjärta närmast: hälsa i alla dess former och skepnader.
Mikaela Bjerring

Mindful eating (medvetet ätande) är ett förhållningssätt till mat och vårt beteende kring mat. Hur vi äter hänger ofta ihop med vanor, impulser och känslor. Det handlar om att hitta ett sunt förhållande till mat, till sig själv och sina kostval och framför allt att lyssna på sin egen kropp.

Mindful eating handlar om att varje gång du stoppar något i din mun är du medveten om varför du äter, vad du äter, hur du äter och hur den maten påverkar dig och får dig att må. Medvetet ätande innebär även att du undviker överätande och småätande och att du inte stoppar i dig av impuls. Att du helt enkelt lyssnar på din egen kropp och vad den behöver och mår bra av. Det är även av en stor betydelse att äta i en lugn och avslappnad miljö. Att ta sin tid att äta långsamt och verkligen njuta av maten.

Många är väldigt trendstyrda över vad dom äter. Så fort en ny diet kommer i ropet så hakar folk på senaste hälsotrenden med tanken om att detta är vägen till mitt nya hälsosamma liv. Ofta tänker dom inte på vad dom äter mer än att dom följer riktlinjerna av en viss diet.

I fikarummet kanske det diskuteras vilt om vilken kosthållning som är ”den rätta”. I media är det krig mellan vad som är rätt och fel. En dag läser man om tjejen som gick ner 50 kilo med 5:2 och som aldrig mått bättre. Nästa dag läser man om en annan person som blev sjuk av 5:2 och läkare som nu går ut och varnar för dieten. Nästa gång som du läser om en diet som säger sig vara den enda som är bra så stanna upp och tänk efter. Hur kan en kosthållning var den enda lösningen för alla människor när våra kroppar är unika och vi alla har våra egna individuella behov?

Vi människor mår olika bra av olika sorts mat. Vissa av oss mår så mycket bättre av att dra ner på kolhydraterna medan andra mår bättre av en fettsnålare kost. Det finns dom som mår toppen när dom fastar två dagar i veckan, och andra som mår som bäst när de utesluter visa livsmedel ur kosten. Det handlar också om att bli medveten om att man inte bara äter för att stilla hungern, utan för att bygga upp, underhålla och vårda kroppen. Kroppen behöver bra näring och rätt näring i tillräckliga mängder för att må och fungera optimalt. Så oavsett vilken kosthållning du följer, vad du inkluderar eller exkluderar, så behöver vi alla en ren och näringstät kost, som innehåller alla essentiella näringsämnen.

Vi har också olika behov gällande hur ofta vi behöver äta. Vissa av oss fungerar bäst när vi äter tre gånger om dagen, medan andra måste äta 5 gånger om dagen. Mindful dating handlar om att lära känna sina egna individuella behov och lära sig att följa dom för att kunna må som bäst efter sina egna förutsättningar. När du lär känna dina hungerkänslor blir det också lättare att upptäcka dem i tid och äta när du är lagom hungriga. Om vi inte känner av våra hungersignaler i tid kan det leda till att vi plötsligt känner oss överhungriga vilket oftast gör att vi äter för mycket och för fort.

Ibland kan vi även äta i sociala sammanhang. Socialt ätande är att äta en bit utan att för den sakens skull överäta. Att frossa däremot räknas som inte som ett socialt ätande. Genom att ha medvetet förhållningssätt till din kropp lär du känna din egen upplevelse av hunger, sug och mättnad, vilket gör att du äter när du är hungrig och lagom mängder istället för att överäta.

Om du är noga med din kost och ditt medvetna ätande så kan det ge dig en hälsobelöning både i dag och senare i livet, och motsatt förhållande ifall du inte tar hand om dig själv. Slarvig kosthållning och dåliga vanor ligger bakom en mängd kroniska sjukdomar. Din livsstil och vanor idag kommer i framtiden hjälpa eller stjälpa hälsan grundat på dessa val.

Mikaela Bjerring ?

Fler intressanta artiklar

X