Välj en sida
Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson har sprungit så länge hon kan minnas och löpningen är fortfarande en viktig del av hennes liv.

Under 90-talet var hon löpare på elitnivå med seger i bland annat Stockholm Marathon och Tjejmilen. Hon har vunnit 30 individuella SM-medaljer, haft en seger i Finnkampen och placerat sig bra i andra stora, internationella maratonlopp.

Ingmarie arbetar som specialistsjuksköterska, journalist och personlig tränare. Så länge kroppen och knoppen kan och vill kommer hon att fortsätta springa.

Hennes dröm är också att få skriva fler böcker. Det är inom skrivandet och löpningen som hennes hjärta och själ hör hemma.
Ingmarie Nilsson

Latest posts by Ingmarie Nilsson (see all)

I förra inlägget så lovade jag bjuda på en meditation som kan hjälpa dig stilla sinnet. Kom ihåg att det tar tid att lära sig meditera så har du aldrig provat, börja med 3-5 minuter och arbeta dig sedan upp till full tid. Jag rekommenderar dig att öva varje dag för precis som alla andra muskler behöver även hjärnan tränas för att funka, bli stark och kraftfull. Meditation är ingen quick fix och man blir aldrig “färdig” utan man får snällt fortsätta öva. Helst varje dag. Men det är det värt! Det finns fler och fler studier som visar på alla de positiva effekter meditation har även om det “bara” är fem minuter om dagen.
Du kan till exempel läsa mer här: Hjärnan växer av meditation, effekt av mindfulness studerad i amerikansk rapport och meditation ger tjockare hjärnbark.

Krångla inte till det utan välj bara ett ställe där du kan vara i fred en stund. Stäng av telefonen. Ställ tiden du tänkt meditera antingen på en klocka eller med hjälp av någon meditationsapp. (Finns massor av olika gratis-varianter). Sitt i lätt meditationsställning eller så som du känner du kan sitta en längre stund med rak rygg. Håll händerna i Buddha Mudra.
(Låt händerna ligga som två skålar i varandra i knäet med handflatorna vända uppåt. Om du är kvinna lägger du vänster hand i din högra och tvärtom om du är man. Dina tumspetsar nuddar varandra. Denna mudra sägs ge möjlighet att ta emot.)

Slut ögonen nästan helt, men låt en liten strimma ljus sila in genom ögonfransarna. Fokusera blicken på nästippen. Djupandas lugnt och mjukt in och ut genom näsan.
Mantrat är Wahe Guru (Obeskrivlig visdom). Tänk Wa He Gu Ru tyst för dig själv i fyra distinkta delar på varje inandning och varje utandning. Fortsätt så och meditera i 11 minuter. Ta sedan ett djupt andetag in, håll andan inne så länge det känns bekvämt, andas ut och avsluta meditationen.

Lycka till!
Kram från Ingmarie

X