Välj en sida

493203865 (1)

 

I den här artikeln tittar vi på en kosthållning av många och vi tar inte ställning för eller emot.  Alpha Plus vill att alla ska bestämma själv vilken hälsosam kosthållning som är bäst med var och ens förutsättningar, men anser att man ska välja rena, näringsrika och gärna ekologiska matvaror för att få näring för livskraft!

Diethållare har fått budet att äta som grottmänniskor (stenåldersdieten), suga i sig juicade grönsaker (greensdrycker) och lära sig att älska “olagad” mat (raw-food-kost). För dem som har svårt med dessa mer exkluderande dieter, börjar forskarpendeln turligt nog svänga mer och mer mot mer allmänsmakande recept för hälsa, medelhavsdieten.

Att “äta som en grek”-inställningen gjorde en misslyckad start på mitten av 90-talet men blev omsprungen av av lågfett-hysterin som nu äntligen börjar avta ordentligt!  Tack vare ett skyfall av lovande nya studier, har medelhavsdieten äntligen nått rampljuset igen. Under det sista året, har ledande tidskrifter rapporterat att medelhavsdieten kan skydda mot hjärtattack, hjärnblödning och  diabetes typ 2 samtidigt som den även kan stoppa kronisk sjukdom efter att man fyllt 70 år. Hjärt-kärl-specialisterna kallar dieten ett “medicinskt genombrott”.

Men vad innehåller egentligen medelhavsdieten?

Experterna erkänner att det finns väldigt lite konsensus när det gäller innehållet i medelhavsdieten. Man är inte ens överens om vilka huvudbeståndsdelarna är. Kan det vara olivoljan som är rik på oleinsyra? Antioxidanterna i vinet? Probiotikan i yogurten? Eller en kombination av alla ovanstående? Om det är så, vilken är den optimala kvoten?

Näringsexperter är dock generellt överens om att medelhavsdieten absolut inte handlar om högar med pasta på en italiensk restaurang eller, eller de överfyllda grillspetten på en grekisk taverna.

“Medelhavsdieten” som beskrivning av en speciell kosthållning, skapades för att beskriva den typiska kosten på Kreta eller i södra Italien på det tidiga 60-talet, när byborna i regionerna hade den högsta medelåldern och den lägsta förekomsten av kroniska sjukdomar i världen. Kretenserna åt enligt rapporterna  till största delen en växtbaserad kost, måttligt med ost, yoghurt, fisk, fågel, ägg och rött vin och mycket lite rött kött.

Byinnevånarna fick så mycket som 40 % av sina kalorier från fetter, främst i form av olivolja, vilket får kosthållningen att låta kraftig och rustik. Men förespråkare för medelhavsdieten glömmer oftast att nämna att Kretenserna också levde ett väldigt fysiskt, aktivt liv!

478677539

Förra året blev en spansk studie, publicerad i New England Journal of Medicine  mycket uppmärksammad då den beskrev hur spanjorer som åt extra nötter eller olivolja -hela 4 matskedar olja per dag -hade 30 % minskad risk för hjärtattack och stroke när de jämfördes med en kontrollgrupp. Utöver att mäta olivoljemarkörer och nötkonsumtion i blod- och urinprov, hade forskarna dock väldigt lite information om hur nära deltagarna följde rekommendationerna för en traditionell medelhavsdiet.

I en annan studie, publicerad i nät-tidskriften Plos One tidigare i år, analyserade forskare från Harward kostvanorna hos brandmän i amerikanska mellanvästern. De såg att ju mer exakt deltagarna följde rekommendationerna för medelhavsdieten, ju mindre troligt var det att de skulle uppvisa riskfaktorer för hjärtproblem som t ex högt kolesterol. Man noterade dock att brandmännen åt väldigt lite fisk, rött vin, nötter eller bönor, om de alls gjorde det. De uteslöt alltså den stapelföda man alltid ansett vara medelhavsdietens grundförutsättning.

När då definitionen av kosthållningen är så “vag i kanterna”, kan man fråga sig hur en normal människa skall kunna tillägna sig medelhavsdieten och dess fördelar?

Svaret är inte så komplicerat som man kan tro.

Den sammantagna analysen av de olika studier som gjorts visar att man bör äta en variation av minimalt processad mat för att täcka in alla näringsområden. Det ju detta som är så fantastiskt med just medelhavsdieten -att den utesluter mat som förknippas med sjukdom t ex processat kött, och inkluderar mat som förknippas med god hälsa t ex vitamin- och fiberrrik frukt, hälsosamma grönsaker, kallpressad växtolja som höjer det goda kolesterolet och små mängder mejeriprodukter som yogurt och ost vilka stöder en god mage-tarmhälsa.

Ta alltså medelhavsdieten för vad det är -ren och oprocessad mat som till största delen är växtbaserad i kombination med ett aktivt, rörligt liv. En friskare livsstil helt enkelt!

479364159 (1)

X