Välj en sida
Anna Baard Blixt

Anna Baard Blixt

Näringsterapeut, Core-tränare och Massör at Annas Hälsa & Massage
Vi är stolta att presentera vår gästbloggare Anna Baard-Blixt, egen företagare – Annas hälsa och massage – diplomerad massör, näringsterapeut samt kost- och näringsrådgivare. Anna är f.d. landslagsidrottaren som sadlade om till att jobba med hälsa efter karriären! Hon bloggar hos Alpha Plus om det som står hennes hjärta närmast: hälsa!
Anna Baard Blixt

Går man med en stress/sjukdom eller annat som påverkar kroppen negativt så kan det leda till att kroppens näring inte räcker till för att kunna bilda dina viktiga signalsubstanser i rätt mängd, då dessa har en tendens att behöva produceras i ökad mängd när vi inte mår bra. 

I våra hjärnor bildas det signaler som hjärnan använder för att kunna prata med kroppens organ. Fyra av dem är extra viktiga, speciellt när vi är stressade och trötta. I tidigare inlägg har jag beskrivit hur dopamin och acetylkolin påverkar vårt välmående – nu kommer en liten genomgång av signalsubstansen GABA.

GABA

GABA tillverkas i hjärnans tinninglob, styr en del av minnet och håller oss i en stabil rytm dvs. lugnar vårt system så det är ordning och reda och lugn och ro. Vi kan koncentrera oss bättre och vi blir pålitliga, vänliga och omsorgsfulla. GABA styr även rytmen i dina tarmar, därför kan det leda till oregelbunden tarmtömning – diarré och/eller förstoppning.

Hjärnloberna

När GABA blir lågt kan man få problem med spända muskler, kramper, värk, huvudvärk, överkänslighet, allergier, ökad oro, yrsel, högt blodtryck/hjärtklappning, sover ytligt, känner sig inte utvilad, övervikt, astma, blodproppar, sug efter kolhydrater, IBS, illamående, PMS, skuldkänslor, kan inte tänka klart, humörsvängningar, tinnitus och om det går väldigt lång kan man till slut hamna i psykoser, bli våldsbenägen eller få självmordstankar.

GABA -deprimerad

Brist på GABA kan leda till beroende av lugnande droger som marijuana, detta eftersom GABA och endorfiner jobbar tillsammans i kroppen. Endorfiner är viktiga vid upplevelser av psykisk eller fysisk smärta och förmågan till stresshantering, men även immunförsvaret och kroppstemperaturen m.m.

Kost som stärker GABA är främst de som är rika på komplexa kolhydrater och glutamin:

spenat – GABA

  • Nötter –  främst mandel, valnötter
  • Fullkornshavre
  • Hela frön

  • Kokos
  • Broccoli och kålväxter
  • Frukt – främst banan, citrusfrukter

  • Nötlever
  • Linser
  • Gröna blad – främst spenat

  • Råg, brunt ris
  • Rotfrukter
  • Te av Valeriana

Viktiga delar att undvika (äta sällan):

  • socker
  • glass
  • kakor

  • all sorts tröstmat
  • hel- och halvfabrikat

GABA – halvfabrikat

Livsstil som stärker GABA:

  • Ät och sov på regelbundna tider
  • Motionera ute i friska luften
  • Ta pauser och fundera på om du verkligen MÅSTE göra allt du tror att du måste göra – prioritera det som är viktigt för dig

  • Undvik tungmetaller och miljögifter så mycket du kan
  • Stäng av allt som stressar kroppen som t.ex. WIFI och TV
  • Fördela din tid mellan dina och andras behov

Ta en paus – GABA

Nästa vecka:

Den sista och avslutande delen om våra signalsubstanser handlar om serotonin – en neurotransmittor de flesta hört talas om då det ofta är den som diskuteras tex vid stress och depression.

Anna-Baard_Blixt

Gästbloggare Anna Baard-Blixt

Vi är stolta att presentera vår gästbloggare Anna Baard-Blixt, egen företagare – Annas hälsa & massage –diplomerad massör, näringsterapeut samt kost- och näringsrådgivare. Anna är f.d. landslagsidrottaren som sadlade om till att jobba med hälsa efter karriären! Hon bloggar hos Alpha Plus om det som står hennes hjärta närmast: hälsa!

Alpha Plus Produkter


Läs Mer

X