Välj en sida
Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson har sprungit så länge hon kan minnas och löpningen är fortfarande en viktig del av hennes liv.

Under 90-talet var hon löpare på elitnivå med seger i bland annat Stockholm Marathon och Tjejmilen. Hon har vunnit 30 individuella SM-medaljer, haft en seger i Finnkampen och placerat sig bra i andra stora, internationella maratonlopp.

Ingmarie arbetar som specialistsjuksköterska, journalist och personlig tränare. Så länge kroppen och knoppen kan och vill kommer hon att fortsätta springa.

Hennes dröm är också att få skriva fler böcker. Det är inom skrivandet och löpningen som hennes hjärta och själ hör hemma.
Ingmarie Nilsson

Latest posts by Ingmarie Nilsson (see all)

 

Det finns tydligen de som inte gillar att kuta. För mig är det snudd på obegripligt. Löpning har varit en del av mitt liv i över 30 år. Jag har varit i alla “stadier” man kan tänka sig. Nybörjare, motionär, elit, skadad, på väg tillbaks och nu någonstans mittemellan som Master. D.v.s veteran. (Mina Personliga fartrekord är redan satta men det finns ändå alltid nya mål att sätta..) Så för att hjälpa dig till ett lättlöpande liv har jag här några enkla tips om du vill börja, eller fortsätta och förbättras:

  • Skynda långsamt. Att förbättra kondisen är plättlätt men det tar LÅNG tid för senor och ligament att bli löpstarka.
  • Var noga med löprelaterad styrka. Den hjälper dig att springa bättre och förhoppningsvis även att förebygga skador.
  • Ha utrustning (skor/kläder) som passar just din kropp. D v s bry dig inte om vad “alla andra har”. Du är unik.
  • Lär dig rätt teknik. Ta hjälp av en löpcoach, en erfaren löpare eller ev. filmer. Ibland när jag ser folk springa så kan jag verkligen förstå att de tycker att det är jobbigt…
  • Variera dina rundor både när det gäller längd, fart och omgivning.

attach (1)

  • Spring gärna tillsammans med en vän. Då umgås och tränar ni samtidigt. Dubbel vinst!
  • Styrketräna gärna ett par gånger/vecka. det hjälper dig att både springa bättre och undvika ev. skador. Löpning i sig är sällan skadligt men gör man fel, skyndar på eller är svag i någon viktig del kan det lätt bli både överbelastningar, inflammationer och snedbelastningar. Din egen kroppsvikt räcker långt och det finns tusentals övningar att välja mellan. Googla får du se! Välj ut några till en början. Don´t overdo it!
  • Ät mat (och ev. kosttillskott) som hjälper din kropp att hålla sig frisk och återhämta sig.
  • Sov tillräckligt!
  • Yoga gärna. Den gör dig inte bara smidigare och starkare. Den kan även t.ex lära dig bättre andningsteknik och ge dig mental styrka.
  • Kom ihåg att det bara är löpning. Förvisso fantastiskt men det är inte varken på blodigt allvar eller ens livsviktigt.

attach

I nästa inlägg ska jag ge dig några enkla tekniktips.

Lycka till!

Kram från Ingmarie!

Läs mer

 

X