Välj en sida
Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson har sprungit så länge hon kan minnas och löpningen är fortfarande en viktig del av hennes liv.

Under 90-talet var hon löpare på elitnivå med seger i bland annat Stockholm Marathon och Tjejmilen. Hon har vunnit 30 individuella SM-medaljer, haft en seger i Finnkampen och placerat sig bra i andra stora, internationella maratonlopp.

Ingmarie arbetar som specialistsjuksköterska, journalist och personlig tränare. Så länge kroppen och knoppen kan och vill kommer hon att fortsätta springa.

Hennes dröm är också att få skriva fler böcker. Det är inom skrivandet och löpningen som hennes hjärta och själ hör hemma.
Ingmarie Nilsson

Latest posts by Ingmarie Nilsson (see all)

Träning, kost och avslappning – det är efter nyår allt ska falla på plats. Så kanske nåt händer i januari som får oss ur balans och vi glömmer bort våra hälsomål för 2017. Ingmarie Nilsson har en smart metod för dig som vill sätta nya (eller ta upp gamla) mål för din träning.

Nytt år. Nya mål. Nya ambitioner. Januari brukar vara månaden då livet ska ändras och förändras. Det är då man ska börja träna. Då gymen, simhallarna och löpspåren är som fullast. Men det brukar vara fram till det nya årets andra månad. Jag vet för jag är en av de som aldrig slutar. En av de som tränar året runt både ute och inne. Inte alltid med samma saker eller samma intensitet, men jag tränar. Året runt. Och nej, det är inte för att jag är “superduktig”, ambitiös eller har extra höga krav.

Framförallt gör jag det för att jag mår bra av det. Och för att jag har insett att det mer eller mindre är ett måste att träna för att kunna leva ett sunt liv. Det är ingen självklarhet att man håller sig hel och frisk bara för att man sportar men chansen är betydligt större än om man inte gör det.
Sen är det för att jag i grund och botten är ruskigt lat. Att “börja om” är väldigt mycket kämpigare än att bara gneta på. Det får mig att fundera på om det kanske är därför många slutar träna redan innan de har börjat? De första veckorna, när motivationen fortfarande är på topp, kör man på men för många kommer sen den där känslan av att det är jobbigt, tar tid, är tråkigt och jag vet inte allt.
Det bra är att detta går att motverka. Forskare är numera allt mer överens om att det är hjärnan som har det slutgiltiga avgörandet. Förra nyår skrev jag om konsten att hålla ett nyårslöfte. (https://www.alpha-plus.se/blog/konsten-att-halla-ett-nyarslofte/)

löptur i snön Foto:Ingmarie Nilsson

Detta nyår tänkte jag tipsa mer specifikt om hur du klarar av att hålla börjaträna-löftet. Det finns lite knep för att komma över den där slutainnandubörjat-tröskeln och här är några du kanske kan ha nytta av.

1: Tänk att du kan. Om du tror på dig själv så kommer du garanterat att uppleva träningen som lättare.

2: Ha rimliga krav och utgå från dagsläget. Man kan aldrig leva på gamla idrottsmeriter. Träning är en färskvara. Använd dig av t.ex S.M.A.R.T
Specifikt
Mätbart
Accepterat
Realistiskt
Tidssatt

3: Träna med andra. Dels är det svårt att vara den som backar ur ett bestämt träningspass och dels är det ett väldigt bra sätt att umgås på!

4: Lär dig känna skillnad på ansträngningssmärta och skadesmärta. En skada är mer lokal medan ansträngningssmärta mer känns i hela kroppen.

5: Ansträngningssmärta är inte farligt. Egentligen är det mer ett obehag. Ju mer du utsätter dig för upplevelsen ju mer vänjer du dig och ju enklare kommer det att bli. Hjärnan verkar efter hand få lättare att acceptera smärtsignalerna om de är välbekanta. Kom också ihåg att trötthetskänslan bara är kortvarig. Men den sköna känslan efter ett träningspass håller i länge.

6: Tänk längre än till att byta om till träningskläder. Stannar tanken där, och det känns som ett träningspass bara det, se istället dig själv när du redan är igång. Återskapa känslan av välbefinnandet träningen ger dig. Även om det inte är förrän efteråt.

Lycka till!

Kram från Ingmarie! 

X