Välj en sida
Anna Baard Blixt

Anna Baard Blixt

Näringsterapeut, Core-tränare och Massör at Annas Hälsa & Massage
Vi är stolta att presentera vår gästbloggare Anna Baard-Blixt, egen företagare – Annas hälsa och massage – diplomerad massör, näringsterapeut samt kost- och näringsrådgivare. Anna är f.d. landslagsidrottaren som sadlade om till att jobba med hälsa efter karriären! Hon bloggar hos Alpha Plus om det som står hennes hjärta närmast: hälsa!
Anna Baard Blixt

I 3 veckor har Alpha Plus gästbloggare Anna Baard-Blixt berättat om våra signalsubstanser som styr så mycket av våra liv, genom att de påverkar hjärnans kemi och kroppens funktioner till väldigt stor del. Här kommer den fjärde och sista delen i artikelserien som handlar om ett av de mest kända signalämnena – Serotonin.

Livsbalans -serotonin

Livet blir lagom

Serotonin bildas i nackloben och styr hjärnans återhämtningsförmåga så att du vaknar återställd och fräsch varje morgon – livet blir lagom. Naturligt serotonindominanta människor vet hur man har njuter av livet, har roligt och lever i nuet men är realistiska, gör saker för att det är roligt, behöver ofta förändring, äventyr och vill prova nya saker för att klara av dem. Dessa har en bra inre kommunikation med kroppen och knoppen och ger inte upp så lätt samt tål krisande situationer. Är passionerade i sina förhållanden men vägrar bli ”fasthållna”. Det följer östrogenets och progesteronets cykel i kroppen och kan därför leda till hormonella svängningar som depression, ilska och ångest vid ägglossning. Vanligt att man felaktigt får SSRI då. Det dämpar symptomen men löser inte problemet! Kombineras oftast med sömntabletter också.

Melatonin

sömncykel -melatonin

Av serotonin bildas nämligen melatonin som styr vår dygnsrytm så vi sover och vaknar vid rätt tider. Detta system är extremt beroende av B12, B6, folsyra och magnesium samt svavel för att fungera s.k. metylering.

Lågt serotonin

deprimerad -lågt serotonin

Lågt serotonin kan leda till matintoleranser, luktkänslighet, IBS, förstoppning, torra slemhinnor, illamående, svårt att bli upphetsad, växlande kroppstemperatur, artrit, för snabb orgasm, allergier, PMS, blir lätt uppjagad, överemotionell, sömnsvårigheter, yrsel, gäspar ofta, blyghet, oregelbundna hjärtslag, huvudvärk, inlärningssvårigheter, sover men är trött ändå, vaknar för tidigt, salt- och snabba kolhydratersug (pasta/ris/socker), suddig syn, för många idéer, raseriutbrott, självupptagen, hög smärttröskel och fobier. Mycket lågt serotonin kan leda till tvångssyndrom, masochism, reumatism, hetsätning, alkoholism, ingen sömn på flera dygn, hjärnblödning, förföljelsemani, hallucinationer, helt förvirrade tankar och schizofreni.

Serotonin är mycket känsligt för socker och fruktos då det blockerar tryptofan i kroppen!

Sötsaker -lågt serotonin

VIKTIGT:

Eftersom lågt serotonin ofta mixas med matallergier så bör man inte överäta mat som är rik på histaminer som vin, alkohol, artificiella sötningsmedel, glass, korv, vinäger, surkål, ost,  skaldjur, jordgubbar, tomater, choklad, fläskkött, sötad yoghurt, halv- och helfabrikat, färdiga desserter, färgad tandkräm och färgad kosmetika/hudkrämer. Kopplas till klåda, hjärtklappning, diarré, analklåda, nästäppa, nysningar, andnöd, astma och huvudvärk/migrän m.m.

Överskott på histamin

Kan leda till tvångstankar, överaktivitet, stor sexlust, migrän och för mycket magsyra.

Lågt histamin

Kan leda till förföljelsemani, slöhet, yrsel, övervikt, hallucinationer, överdrivet behov av sömn, svårt att bryta ner proteiner samt extra hög smärttröskel.

Håll koll på tillsatserna: Tartrazine, färgämnen, bensoat och sulfit.

Avocado -tryptofan

Kost som stärker serotonin är främst de som är rika på tryptofan:

  • Ägg (speciellt gulan)
  • Kakao
  • Fet keso
  • Mörk choklad

  • Nötkött
  • Vetegroddar
  • Havre

  • Anka, kalkon, kyckling
  • Fet yoghurt
  • Fullkornsris

  • Viltkött
  • Fet ost
  • Avokado

Viktiga delar att undvika (äta sällan):

socker, för mycket bordssalt, glass, kakor, pizza, all sorts onyttig tröstmat, alkohol.

Njuta av musik -serotonin

Livsstil som stärker serotonin:

  • Ät och sov på regelbundna tider
  • Sjung
  • Andningsövningar

  • Ta pauser och balansera mellan lek, arbete och vila
  • Lyssna på musik
  • Regelbunden motionsträning

Ladda ned en lathund med signalsubstanserna

Lathund till signalsubstanserna

Anna-Baard_Blixt

Gästbloggare Anna Baard-Blixt

Vi är stolta att presentera vår gästbloggare Anna Baard-Blixt, egen företagare – Annas hälsa & massage –diplomerad massör, näringsterapeut samt kost- och näringsrådgivare. Anna är f.d. landslagsidrottaren som sadlade om till att jobba med hälsa efter karriären! Hon bloggar hos Alpha Plus om det som står hennes hjärta närmast: hälsa!

Alpha Plus Produkter

Läs mer

X