Välj en sida

En av de mysigaste perioderna under året kan också vara den mest stress- och ångestfyllda. Med familjefokus, julbord, glöggmingel, julklappsinköp på fullspäckade varuhus, julmatsplanering och alla deadlines som måste hållas innan det nya årets inträde. Vänta bara inte till januari innan du skärper till dig utan ta nu 10 minuter av din dag för att prova en avstressare. Du kommer garanterat att känna dig mycket bättre!

  • Ta en promenad
    Enklaste sättet att bli av med stressen är att under en liten stund, gå iväg från den omedelbara källan. Även om du bara har ett par minuter över, gå iväg och ta en snabb runda för att samla tankarna. Det ökar blodcirkulationen och ökar utsöndringen av endorfiner, kroppens eget morfin.
  • Meditera
    Bara några minuters meditation sänker hjärtfrekvensen och blodtrycket samt slappnar av musklerna. Hitta ett lugnt ställe att vara på, försök töm huvudet på tankar och fokusera på bara en sak – din andning, en bild du visualiserar eller ett mantra. Är det för svårt? Ladda ned en app som t ex Mindfulness Appen som hjälp och stöd.
  • En kopp té
    Koffeinfritt, grönt té är lugnande eftersom det innehåller teanin – en aminosyra som verkar lugnande och avslappnande. Undvik gärna koffein helt eftersom det kan leda till mer stress.lindblomste
  • Djupa andetag
    Har du bara en minut? Sluta upp med allt, blunda och fokusera på din andning. Lägg en hand på magen i höjd med naveln och en hand på bröstkorgen strax under nyckelbenen och känn efter hur andningen känns. Bra instruktioner hittar du på tex YouTube (Andningsövning för stressreducering)
  • Att-göra-lista
    Att försöka hålla allt i huvudet är det värsta du kan göra när du känner dig överhopad . Välj istället ut de viktigaste sakerna som bara inte kan vänta och skriv ned dem. Skilj på saker du måste göra – besikta bilen, betala räkningar, handla mat och saker du vill göra – griljera skinka, måla om sovrummet, städa bilen. Fundera på om det finns alternativa lösningar – beställa mat på nätet inklusive hemkörning, köpa färdiggriljerad skinka, be barnen städa bilen (alternativt för en belöning), och organisera en helg i februari då dina vänner hjälper dig att fixa sovrummet!jullugn
  • Läs en avslappnande mysrysare
    Välj vilken bok du vill, bara du lätt sugs upp i handlingen. Vilken typ av fiktion som helst tar dig faktiskt bort från stressen och låter dig leva i en annan värld en liten stund. Ibland behöver man lite verklighetsflykt.
  • Mysstund med djuren
    Flera studier som gjorts de senaste åren visar att människor som spenderar tid med en katt, hund, häst mfl under perioder med mycket stress, sänker sitt blodtryck betydligt. Leta alltså rätt på hunden eller katten och mys en stund. Har du inget eget djur? Låna av en kompis eller åk till djurbutiken som ofta har både kaniner och marsvin.
  • Tänd ett lavendelljus
    Tänd ett lavendeldoftande ljus stax innan du skall sova för att slappna av och tömma tankarna. Flera EEG-studier har visat att människor som andas in lavendeldoft uppvisar hjärnvågor förknippade med sömnighet. Försökspersonerna kände sig också lättare till sinnet och tyckte att humöret blev bättre.lavendelljus
  • Ät choklad!
    När du är stressad sjunker serotoninnivåerna som påverkar ditt lugn i hjärnan. Choklad innehåller bla polyfenoler som kan sänka blodtrycket. Choklad innehåller också tryptofan – en aminosyra som ökar serotoninnivåerna i kroppen. Dessutom innehåller choklad antioxidativt magnesium vilket verkar avslappnade på bla musklerna. Det är dock inte vilken choklad som helst som duger. Det bör vara den beska varianten med hög kakaohalt – 70 % eller över.
  • Lyssna på musik
    Forskare har visat att människor som lyssnar på musik får bättre blodcirkulation. Blodkärlen utvidgar sig vilket sänker hjärtfrekvensen, sänker blodtrycket, slappnar av musklerna och skapar en härlig känsla av avkoppling. Intressant är dock att hur mycket du än gillar en särskild låt ska du inte sätta den på repetition. Lyssnar man på samma låt om och om igen, försämras effekten.

Hur svårt det än kan vara att ta en stund för sig själv när det är som mest kaotiskt, vet vi ju ändå hur bra och effektivt det är. Konsten är att faktiskt avbryta det man gör för att försöka göra ”ingenting”. Första steget är alltså att faktiskt själv förstå att detta ”ingenting” faktiskt är det viktigaste du kan göra när det är stressigt. Det är alltså någonting essentiellt för att få allt annat att fungera. Programmera dig själv att se avslappning som en livsviktig del i din produktivitet för att leva och jobba mer effektivt och med bättre resultat. Börja redan idag.

Ta ett djupt andetag och ge dig själv
en riktigt god jul och ett gott nytt år!

Läs mer på Dailymakeover

 

X