Välj en sida
Katarina Hagberg

Katarina Hagberg

Frilansskribent at Fysiomedia
Frilansskribent inom medicin och hälsa. Katarina är medförfattare till boken "Clean Reset - 3 effektiva steg till din läkande kost". Hon har en magister i Biomedicin från Karolinska Institutet och har studerat vid Poppius Journalistskola.
Katarina Hagberg

Latest posts by Katarina Hagberg (see all)

Ingefära har en lång historia av att användas som medicin i asien, indien och mellanöstern. I Kina till exempel, har ingefära använts för att underlätta  matsmältningen och behandla magbesvär, diarré och illamående i mer än 2000 år .

Ingefära har också använts för att behandla artrit , kolik , gasbildning , åksjuka , graviditetsillamående , smärtsamma menstruationer och vanlig förkylning . Ingefära är ett effektiv medel mot illamående, sannolikt på grund av sin karminativa effekt, dvs. hjälper kroppen att bryta ned och göra sig av med gas från organen.

Hälsosamma effekter och vetenskapliga studier

ThinkstockPhotos-507179862 (1)

Ingefära innehåller ett starkt antiinflammatoriskt ämne som kallas gingerol och som hjälper till att lindra vissa inflammatoriska tillstånd. Daglig användning av ingefära har visat sig vara effektiv för att lindra muskelsmärta efter ansträngande träning, och har även givit smärtlindring och minskad svullnad hos patienter som lider av reumatoid artrit, osteoartrit, eller allmänt muskelobehag.

Bra mot inflammation

Dessutom har en studie publicerad i Cancer Prevention Research funnit att regelbundet tillskott av ingefära ledde till en minskning av inflammationsmarkörer i tjocktarmen inom endast en månad, vilket tyder på att ingefära kan ha potential som en förebyggande agent vid koloncancer.

Effektivt mot RSV-virus

I ayurvedisk tradition, menar man att ingefära värmer kroppen och bidrar till att bryta ner ansamlingar av toxiner i organen, särskilt i lungor och bihålor. Det kan bidra till hälsosam svettning, vilket kan hjälpa avgiftning under förkylning och influensa. Dessutom har forskning funnit att färsk ingefära är effektivt mot respiratoriskt syncytialvirus (RSV).

Migrän blev bättre med ingefärapulver

ThinkstockPhotos-184472882 (1)

En dubbelblind, randomiserad studie med 100 migränpatienter visade att ingefärapulver fungerade lika bra som det vanliga migränmedlet sumatriptan. Det tog ca 2 timmar för båda medlen att verka, och de lindrande effekterna liknade varandra, men med färre biverkningar hos dem som fick ingefära.

Att köpa och använda ingefära

När du köper färsk ingefära, se till roten är fast, jämn och fri från mögel. Skalad färsk ingefära kan förvaras i kylskåp i upp till tre veckor.

ThinkstockPhotos-79305695 (1)

De flesta butiker saluför mogen ingefära, som har ett tjockt skal. Det enklaste sättet att ta bort skalet är att skrapa ingefäran med kanten på en vanlig metallsked. Sedan riv, hacka, skär eller använd julienneskärare i beredningen.

Smaken ingefära ger en maträtt beror på när den tillsätts under tillagningen. Lägger du till den i början, kommer det att ge en mild smak, men läggs den i nära slutet, kommer det att ge en mer skarp smak. Prova att dela mängden ingefära du använder på hälften, tillsätt den första hälften i början av matlagningen och resten i slutet. Det hjälper till att fördjupa de olika smakerna hos ingefäran i maträtten.

Prova att använda ingefära på olika sätt

ThinkstockPhotos-507105510 (1)

Ingefärste

Gör ingefärste med ca 2,5 cm skalad och riven ingefära per två koppar vatten. Koka upp, sänk värmen och låt sjuda i fem minuter. Tillsätt en nypa cayennepeppar om du vill, och låt sjuda ytterligare en minut. Ta bort från värmen. Tillsätt färsk citronsaft och honung eller stevia efter smak. Låt svalna något och sila. Ingefärste är särskilt gott och nyttigt när du har en förkylning eller problem med matsmältningen.

Krydda grönsakerna

Krydda sauterade eller wokade grönsaker med nymalen ingefära. Kombinera färsk ingefära, Tamari och/eller olivolja för att göra en enkel salladsdressing .

Morotsjuice med ingefära

ThinkstockPhotos-465344372 (1)

ingredienser

  • 1 äpple
  • 2 morötter
  • 2 cm ingefära
  • 1/2 citron eller 1/2 apelsin om man vill ha det lite sötare.
  • Mixa frukt- och grönsaker i en mixer, råsaftcentrifug eller liknande.

Läs mer

Curcumin_Plus_60_kap_WP

Curcumin Plus 60 kap

UltraInflamX Mango 728 g

UltraInflamX Mango 728 g

FibroPlus 120 kap

FibroPlus 120 kap

D3_vitamin_3000IE_180kap

D3-vitamin 3000 IE med K2-vitamin och astaxantin

X