Välj en sida
Anna Baard Blixt

Anna Baard Blixt

Näringsterapeut, Core-tränare och Massör at Annas Hälsa & Massage
Vi är stolta att presentera vår gästbloggare Anna Baard-Blixt, egen företagare – Annas hälsa och massage – diplomerad massör, näringsterapeut samt kost- och näringsrådgivare. Anna är f.d. landslagsidrottaren som sadlade om till att jobba med hälsa efter karriären! Hon bloggar hos Alpha Plus om det som står hennes hjärta närmast: hälsa!
Anna Baard Blixt

Fler och fler svenskar är duktiga på att springa olika löpartävlingar och andra lopp som arrangeras i hela landet, en fantastisk utveckling att fler rör på sig. Många håller på med kampsport eller går på tuffa högintensiva pass på gymmet. Men en viktig kroppslig funktion missas tyvärr av både idrottare och allmänheten. Hemolysen!

Hemolys är när de röda blodkropparna spricker. Detta sker i de små blodkärlen när du sätter i foten mot marken när du springer eller när du får ett slag mot din kropp. Om detta pågår regelbundet så riskerar du att få brist på röda blodkroppar. Dessa har i uppgift att likt packåsnor frakta ut syre till dina celler och att frakta koldioxid från cellerna till lungorna för utandning. Normalt ska en röd blodkropp leva i ungefär 120 dagar innan den blivit utsliten och då bryts ner i mjälten och delvis levern. Mycket av dess beståndsdelar återanvänds i kroppen. Men vid för högt slitage av dem hinner inte kroppen alltid med att bryta ner dem optimalt eller att bilda nya i den ökade takt som krävs och vi riskerar att dess viktiga återvinningssystem av t.ex. järn och proteiner istället läcker ut via urinen och vi till slut får blodbrist när byggstenarna tar slut pga. för dåligt intag av rätt livsmedel.

ThinkstockPhotos-160495561

Blodbrist ger automatiskt minskad syretillförsel till dina celler. Syret behövs i våra celler för att vi ska kunna bilda energi. Så om du börjar känna dig trött, yr, blir lätt andfådd och hängig utan förekommen anledning så bör du gå och kolla dina blodvärden. Extra viktigt är det för kvinnor då forskning visar att det är väldigt vanligt med järnbrist hos oss, speciellt då vi varje månad förlorar en del blod genom menstruationen eller när vi är gravida då kroppen har ett ökat behov av ALLA näringsämnen. Järnbrist har visat sig vara världens vanligaste mineralbrist, speciellt bland kvinnor, äldre och vegetarianer då kroppen inte har lika lätt för att ta upp järn från vegetabiliska livsmedel.

Järnet är inte bara viktigt för vår blodbildning, det är också viktigt för produktionen av dopamin, sköldkörtelns hormoner och andra signalsubstanser, samt ingår det i viktiga enzymer. Vid utmattning och regelbunden stress är det vanligt att dessa viktiga signalsubstanser och hormoner har blivit för låga och där av de olika symtom som har med energi och hjärnan att göra.

Fitness woman tired resting

Men är det så enkelt att det alltid är järn som behövs? Tyvärr finns det sällan enkla lösningar då våra kroppar är väldigt komplexa. För att vi ska kunna ta upp järn behövs nämligen tillgång till C-vitamin för att upptaget ska fungera.

Man kan se på blodkropparna vilket ämne det är som saknas. Om de har blivit förstorade så saknas vanligtvis B12 och/eller folsyra. Om de är för små saknas järn. Andra viktiga ämnen som behöver finnas i kroppen för att järnet ska kunna användas på rätt sätt är B6, B7, zink, koppar, mangan, fosfor, jod och proteiner. Högt intag av kalciumrika livsmedel sägs hämma upptaget av järn, samt glutenintolerans och andra mag/tarmproblem som stör näringsupptaget i tarmen. Detta missas oftast bland gravida med låga järnvärden, som då endast får tillskott av järn men ändå inte blir bättre utan istället för överskottssymtomet att de blir förstoppade. Som Näringsterapeut ger man aldrig enbart järn till någon.

Men gå inte runt och var trött i onödan. Håll koll på ditt blod minst 1-2ggr om året. På sjukhuset anger man att referensvärden för Hb-värdet är ungefär 120-155 gram per liter för kvinnor och 130-170 gram per liter för män. Men inom näringsmedicin ser man att ett s.k. optimalt värde där andra funktioner i kroppen fungerar bra ligger runt 130-149. Idrottare kan ju ha ett ökat behov av både järn och övriga näringsämnen beroende på träningsform och träningsgrad.

ThinkstockPhotos-181716242

Man ser dock att ett ökat intag av järn då man ej har brist inte ger någon ökad prestationsförmåga utan istället riskerar man få förgiftningssymtom, så ät det inte i onödan.

Läs mer om järn på tex kurera.se och förstå dess vikt även för barn och deras optimala utveckling.

Järn finns mest i:

bönor, lever, blodmat (blodpudding, paltbröd), berikade flingor, vetekli, vetegroddar, torrjäst, chiafrön, sesamfrö, pumpafrö, solrosfrö, nötter, fullkornsprodukter, spenat, nässlor, kikärtor, torkade aprikoser och gröna grönsaker.

C-vitamin finns mest i:

nypon, camu camu, alla kålväxter, paprika, jordgubbar, apelsin, nässlor, spenat, guava och övriga frukt/bär/grönsaker.

Vitamin B12 finns främst i

animaliska livsmedel som lever, fisk och skaldjur, kött, ägg. Finns även i alger som chlorella och spirulina.

Ta hand om ditt blod – det ska frakta din viktiga näring runt i kroppen. 🙂 Se forskning och information om blodbrist bland idrottare där man testat svenska damlandslaget i fotboll: Järnbrist och idrott

Anna-Baard_BlixtGästbloggare  Anna Baard-Blixt

Vi är stolta att presentera vår gästbloggare Anna Baard-Blixt, egen företagare – Annas hälsa & massage – diplomerad massör, näringsterapeut samt kost- och näringsrådgivare. Anna är f.d. landslagsidrottaren som sadlade om till att jobba med hälsa efter karriären! Hon bloggar hos Alpha Plus om det som står hennes hjärta närmast: hälsa!

 

X