Välj en sida
Det här inlägget är en del två av två inlägg. Klicka här för att läsa den första delen!

Hormonerna påverkar oss varje sekund av livet. Våra hormoner samspelar hela tiden med varandra i en slags finstämmig orkester och påverkar alltifrån våra känslor till vår matsmältning, vårt immunförsvar, våra binjurar och sköldkörtlar, vår sexualitet, vårt blodsocker och fett- och energiförbrukning m m. Det är hittills klarlagt att vi har ca 50 olika hormoner som reglerar funktioner i vår kropp.

Insulinresistens, blodsockersvängningar och minskning av könshormoner
Allt socker vi får i oss, lagras in som fett med viktökning som följd och därmed blir hormonbalansen hos både män och kvinnor rubbad. Det kan leda till minskade testosteronnivåer hos män, och ökade östrogennivåer vilket kan medföra att män får “bröst” och en del mer kvinnliga attribut. Både män och kvinnor kan drabbas av acne och håravfall och hos kvinnor blir PMS-besvären markant försämrade eftersom de naturliga hormonerna blir rubbade. Hos känsliga kvinnor kan höga insulinnivåer också ge PCOS. Män som har blodsockerobalanser drabbas oftare av erektionsproblem. Så istället för att ta ett läkemedel för potensen så är det många gånger livsstilen och kosten som ger tillbaka dessa naturliga funktioner.

Dåliga vanor som att stressa, röka och dricka för mycket liksom en exponering för alltmer ökade miljögifter har alla en dålig påverkan på våra naturliga könshormoner.

På vilket sätt kan socker och det vi äter kopplas ihop till hormonella obalanser

1. Socker sänker testosteronnivåerna
Både män och kvinnor har testosteronhormoner, män har högre testosteronnivåer än kvinnor. Testosteron står för handlingskraft, drivkraft, förmåga att stå emot stress bättre, sexlust m m. För stort intag av snabba kolhydrater ger minskade nivåer av testosteron och det hör ihop med insulinresistens, bukfetma och minskad sexlust. Ökade nivåer av fett i kroppen ökar östrogen även hos män. Hos kvinnor kan minskade testosteronnivåer höra ihop med minskad muskelmassa, minskad sexlust, ökning av fett i kroppen och ett sämre minne.

2. Socker skapar leptinresistens
Leptin är ett hormon som reglerar många olika funktioner i kroppen och som är inblandat i bl a regleringen av vår aptit.
Om låga leptinsignaler når hjärnan kommer du att få hungerkänslor. När du har ätit ökar kroppens leptin och hjärnan får signal om att du har ätit tillräckligt och signalerar mättnad. När du äter stora mängder av socker, processad mat och mjöl slutar leptin att fungera, du får ingen signal om att du är “mätt”. Du fortsätter att äta även fast du egentligen inte är hungrig.
Fettcellerna fortsätter att producera leptin men hjärnan förstår inte detta och det leder till slut till leptinresistens. Mark Hyman MD menar att insulinresistens och leptinresistens ofta går hand i hand hos hans patienter.

Leptin styr också det sexuella beteendet. En studie i “The Clinical Endocrinology” tittade på tre grupper av män och fann att de som hade större leptin nivåer (mycket p g a leptinresistens) hade signifikant högre BMI och lägre nivåer av testosteron.
Vi börjar här se ett mönster vad insulinresistens, leptinresistens och lägre nivåer av testosteron gör med oss. Kan du också börja se vad det kan betyda för din sexlust?

3. Socker minskar nivåerna av tillväxthormonet (Human growth hormon)
Tillväxthormonet HGH har mest uppmärksammats för dess påverkan på muskeltillväxten, men HGH-utsöndringen har även effekt på fettförbränningen på flera sätt. Det kallas också för “ungdomshormonet” som tyvärr minskar med åldern och med minskad fysisk aktivitet men går att balansera med genom både sömn, kost och motion. Höga nivåer av HGH gör det svårare att lägga på sig fettmassa och stärker både de inre organen och ger ett ungdomligt yttre såsom slätare hud osv. HGH produceras som mest under sömnen och som starkast mellan kl 22 och 2 på natten varför det är viktigt att gå och lägga sig i tid. HGH hjälper dig också att behålla din sexlust.
Minskad muskelmassa, ökat visceralt fett (bukfetma) och risk för diabetes typ 2 och sänkt sexlust är alla symptom på minskade nivåer av HGH.
Forskare har hittat en länk mellan HGH, insulinnivåer och sexuell funktion. Studier visar hur höga insulinnivåer minskar din kropps förmåga att tillverka HGH och testosteronnivåer samt minskar sexlusten.

4. Socker gör dig trött
När du äter socker och snabba kolhydrater får du en kraftig blodsockertopp. Insulinet får jobba på högvarv för att sänka blodsockret och du är inne i en ond cirkel av blodsockersvängningar som skapar trötthet och sug efter mer snabba kolhydrater.
Socker kan göra dig trött på andra sätt genom en neurotransmittor som kallas Orexin. Orexin reglerar bl a aptiten.
I en studie som är publicerad i tidningen “Neuron” såg man att aminosyror (protein) ökar orexinet och därmed förmågan att känna sig alert. Intag av socker har å andra sidan en motsatt effekt och bidrar till trötthet.

5. Socker triggar stress och ångest
Stora mängder med socker gör dig trött. Blodsockertopparna och dalarna leder till att du blir mer hungrig, får cravings efter mer samtidigt som det inte känns bra. Blodsockersvängningarna leder till känslosvängningar, depression och ångest.
Högt kortisol leder till höga nivåer av insulin. När både insulin och kortisol ligger högt leder det till att du får minskad muskelmassa, lagrar in fett i kroppen och det hämmar i sin tur din sexlust och leder till hormonobalanser.

Hur ska du göra för att balansera upp dina hormoner på naturlig väg?

  • Att ändra sin livsstil och börja motionera får enorma hälsofördelar. Du sänker ett högt blodtryck, sänker blodsockret, genom pulsökningen får hjärtat motion och du sänker stresshormonerna och höjer måbrahormoner som t ex serotonin. Om du är svårt utmattad och väldigt trött behöver du ta det lugnare med pulshöjande motion, här kan promenader och enklare yoga vara en väg tillbaka till hormonbalans. Grundregeln är alltid: får du energi av träningspasset eller behöver du återhämta dig från träningspasset och blir väldigt trött? I det senare fallet behöver du ta det lugnare.
  • Att skära ner på sockret gör underverk med dina hormoner. Insulinnivåerna och blodsockret stabiliseras och genom att detta sker så får du också en rad andra hälsoeffekter på kroppen. En måltid kan påverka din biokemi väldigt mycket.
  • Att äta mer av färska grönsaker, bär och frukter tillsammans med oprocessad mat ger din kropp rätt näringsämnen i form av fibrer, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Fibrer har en mycket viktig funktion för vårt mikrobiom (prebiotika) och för också ut överskottstoxiner som stagnerar i tarmen.
  • Att undvika mjöl och pasta, då gluten har mycket störande effekter på kroppen. Du kan läsa mer under länken här (länk till glutenspecialisten).
  • Att äta högkvalitativt protein i form av vildfångad fisk, kött, fågel, ägg och baljväxter och hälsosamma fetter i form av avocado, fet fisk, nötter, frön, olivolja och kokosolja är alla exempel på näringsriktig och bra mat för dig.
  • Slutligen arbeta aktivt med din återhämtning, ta pauser, skogspromenader, gör stillsam yoga, meditation eller mindfulness för att rebalansera dina naturliga hormoner. Det är av största vikt att dagligen avsätta tid till detta för att undvika för mycket stresshormoner i kroppen.

Kosttillskott som kan hjälpa till att balansera upp hormonella obalanser
Hormonella obalanser är vanligt förekommande idag. Genom att ändra sin livsstil, arbeta med stresshantering, börja motionera och utesluta raffinerande produkter och istället äta så rena råvaror som möjligt så kommer du väldigt långt.
Olika former av kosttillskott tillsammans med livsstilsåtgärder hjälper dig att ”snabbare” komma i hormonbalans. Jag listar här några av de vanligaste kosttillskotten som brukar användas för att balansera upp hormoner. Jag säljer högkvalitativa kosttillskott på min hemsida, som du enkelt kan köpa med snabb leverans på 1-2 dagar.

Förslag på kosttillskott finner du här:
Länk till min webbshop: http://ladenberg.webvital.se
B-komplex
Magnesium
Zink
Omega 3
Jättenattljusolja
Metyleringstillskott
D-vitamin
Indol 3-karbinol
Detox-kurer
Co Q10
Acetyl L-carnitin
Jod
Tyrosin
Binjureextraxt

Örter
Hjärtstilla
Passiflora
Agnus Castus

För hjälp med hormonbalansering kan du ta kontakt med en kvalificerad näringsterapeut eller funktionsmedicinskt utbildad terapeut.
Ta hand om dig och dina hormoner.

Hälsa och kraft

Ellinor Ladenberg

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10484056

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9302400

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22804876 

http://www.naringsmedicinsktidskrift.se/MichaelLam.html 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Steroidhormon

https://sv.wikipedia.org/wiki/Peptidhormon

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hormon

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nukleär_receptor

http://drhyman.com/blog/2014/08/29/killing-sex-drive-one-bite-time-5-surprising-ways-sugar-lowers-libido/

http://www.wellnessresources.com/weight/articles/what_is_leptin/

http://www.dn.se/livsstil/halsa/hormonet-som-raddar-ditt-sexli

ellinorladenberg

ellinorladenberg

Ellinor Ladenberg är Näringsterapeut och Funktionsmedicinare. Hon driver också sitt egna företag Ladenberg Nutrition AB.
ellinorladenberg

Latest posts by ellinorladenberg (see all)

X