Välj en sida
Anna Baard Blixt

Anna Baard Blixt

Näringsterapeut, Core-tränare och Massör at Annas Hälsa & Massage
Vi är stolta att presentera vår gästbloggare Anna Baard-Blixt, egen företagare – Annas hälsa och massage – diplomerad massör, näringsterapeut samt kost- och näringsrådgivare. Anna är f.d. landslagsidrottaren som sadlade om till att jobba med hälsa efter karriären! Hon bloggar hos Alpha Plus om det som står hennes hjärta närmast: hälsa!
Anna Baard Blixt

Jag är mycket fascinerad av traditionell kinesisk medicin = TCM och har gått en kortare grundutbildning för att lära mig mer om dess kostmässiga tänk. När vi i Norden var ute och lekte vikingar så skrev kineserna redan böcker om läkekonst. Dessa böcker används fortfarande. Till skillnad från modern skolmedicin som enbart ser varje organ som ett eget system och symptomen ska dämpas utan att man utreder orsaken till varför de har uppstått, så tänker man på kroppen som en helhet inom TCM. Vi kan bli sjuka av interna patogener så som våra känslor och externa patogener  som gifter eller kyla/värme.

TCM

De flesta har hört talas om Yin och Yang, men idag är det inte dessa jag vill skriva om även om dessa två är en grundläggande del i TCM. TCM delas upp i Fem element = trä, eld, jord, metall och vatten. Dessa är sedan ihopkopplade med årstider, organ, känslor, kroppsvätskor och alla andra delar av kroppen m.m. Man delar även in maten i fem olika egenskaper som anger hur varje livsmedel påverkar kroppen när vi äter dem dvs. om de har en kylande, sval, neutral, värmande och hettande effekt.

Det är mycket viktigt att man får en mix med livsmedel från varje egenskap för att inte skapa obalans i kroppen på sikt. För mycket hettande mat som starka kryddor torkar ut kroppen och dränerar den på sin kylande effekt. Så grillad mat med cayenne och chili på sommaren är ingen bra kombination. Precis som kall sallad, glass och isvatten inte hör hemma under hösten och vintern. Det är som att beställa en förkylning på posten.

ThinkstockPhotos-476797333

TCM är ett logiskt och vackert tänk, men ändå väldigt svårt att använda sig av innan man förstår alla olika samband och jag kan bara en väldigt liten bråkdel av allt.

Leva efter TCM

Men jag försöker att leva efter tänket när det gäller maten och elementens koppling till varje årstid och organ. Det fungerar kanonbra. Jag hade t.ex. problem med mensvärk första dagen varje månad och satte då ihop en ny smoothie av livsmedel som ska stödja bildningen av blod i kroppen och började dricka den tre dagar innan det var dags för mens. Vilken skillnad! I princip ingen mensvärk alls. Och numera märker jag stor skillnad den månad jag glömt bort detta. Dock hade jag även problem med sura uppstötningar som jag inte fick bukt på med den kunskap jag besitter i övrigt som näringsterapeut. Tills jag lärde mig TCM. Då insåg jag att torkad ingefära blir hetta i kroppen. När jag tog bort detta från min smoothie så försvann halsbrännan inom några dagar bara. Sen var jag fast i tänket!

Vinterns element är Vatten

ThinkstockPhotos-186534154

Så här i vintertid med all kyla omkring oss så är det extra viktigt att tänka på dessa samband för att hålla sig frisk! Folk omkring mig är förkylda, men jag har lyckats hålla mig frisk i år ☺

Vinterns element är Vatten som är kopplat till Njurarna och Urinblåsan, samt bl.a. våra leder och öron. Alla känner till att man inte ska sitta kallt för att inte riskera att få urinvägsinfektion, så det är inga konstigheter i vår moderna medicin heller faktiskt när man tänker efter.

Vattenelementet är livets rot inom oss som styr tillväxt och reproduktion. Det är viktigt att hålla igång energin i detta element för att bibehålla en sexuell lust och för att kunna föröka oss. Njurarna är väldigt känsliga för kyla, både kall mat/dryck och kyla utifrån. Därför är det viktigt att ha varma kläder som täcker ryggen ordentligt. Stress är dessutom något som tär mycket på våra njurar i dagens samhälle. Fråga en stressad eller utbränd om de kissar ofta eller knappt aldrig så brukar detta i princip alltid stämma in. Det är även väldigt vanligt att de utvecklar tinnitus eller får kristallsjukan.

Varm mat

ThinkstockPhotos-495214470

Tyvärr har vi svenskar en tendens att äta samma kost året om, speciellt frukost. Kall yoghurt med müsli och en macka ihop med färdig juice är inget ovanligt. Men det är som att långsamt tappa sin egen kropp på energi, då det är just den egna energin som krävs för att få upp det vi äter till kroppstemperatur innan magen kan börja bryta ner, och vi kan dra nytta av maten och dess näring i vår kropp. Därför bör alla måltider innehålla varm mat som har egenskapen av neutralt eller värmande för kroppen. Lite tillskott av de hettande och mindre av de svalkande och kylande.

Mat som höjer värmen och hjälper till att balansera kylan inkluderar

  • Lamm eller kötträtter, köttbaserade soppor/grytor, ägg, öring och vild lax.
  • Grönsaker som ångkokta rotfrukter och lök ihop med kryddor som senap, kanel, ingefära, gurkmeja och peppar.
  • Sädesslag inkluderat havregryn, quinoa och bovete.
  • Mat och drycker skall konsumeras varma.
  • Andra livsmedel som stärker är: alfalfagroddar, bipollen, bläckfisk, havsalger, havssalt, hirs, hummer, kronärtskocka, maskrosrot+blad, miso, musslor, nypon, nässla, sardiner, njure, valnötter, hallon och färsk vitlök.

Sallader, råkost, frysta desserter, pasta, vitt mjöl och kylda drycker bör undvikas eller minimeras.

Den inre känsla som tär på Vattenelementet är rädslor och paranoia. Om du känner någon som är rädd för mycket så har den förmodligen obalans i sina njurar/urinblåsa så dessa behöver stärkas. Enklast att göra detta är genom rätt mat, akupunktur, speciella Qi Gong-rörelser, varma bad/omslag, värmande örter och att få hjälp med att bearbeta sina känslor om det sitter hårt rotat.

I vattenelementet kan man aldrig få överskott av energi vilket man kan få i de övriga fyra elementen. Det påvisar hur viktigt det är att ta hand om sina njurar!

Min frukost under vintern består av gröt, löskokt ägg och ingefära-te eller kardemumma-/kanel-te.

Annas recept på morgongröt:

ThinkstockPhotos-513954209

Jag förbereder allt dagen innan så det bara tar några minuter att göra klart på morgonen.

Skål 1

-Hacka 3 paranötter och 6 valnötter som läggs i blöt framme över natten.

Skål2:

-Häll upp 1 msk chiafrön, 1 msk skalade hampafrön ihop med blåbär och hallon som får stå framme över natten. Fyll på med lite vatten så det täcker fröna.

I en kastrull:

-Blanda 0,5dl havrekli, 0,5 dl amaranth och 0,5 dl Ledins hälsomüsli i kastrullen och fyll på med vatten så det täcker dem.

På morgonen sätter du igång kastrullen och häller på lite extra vatten om det blivit för torrt, samt 1 krm Herbamare-salt. Smaksätt gärna med ekologisk kanel eller äkta vaniljpulver. Häll även av vattnet från skålen med nötterna och skölj av dem.

Låt gröten koka upp (inte stormkoka) och rör om under tiden. När det fått en konsistens du tycker är ok tar du bort kastrullen från plattan. Blanda sedan i de två skålarnas innehåll och rör runt så allt blandas ordentligt. Tillsätt en tesked kokosolja som du blandar ner, sedan är den klar att ätas = mums! Försök även välja så mycket ekologiska livsmedel som möjligt för att undvika att få i dig för mycket gifter i onödan.

Anna-Baard_Blixt

Gästbloggare Anna Baard-Blixt

Vi är stolta att presentera vår gästbloggare Anna Baard-Blixt, egen företagare – Annas hälsa & massage –diplomerad massör, näringsterapeut samt kost- och näringsrådgivare. Anna är f.d. landslagsidrottaren som sadlade om till att jobba med hälsa efter karriären! Hon bloggar hos Alpha Plus om det som står hennes hjärta närmast: hälsa!

Läs mer

X