Välj en sida
Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson har sprungit så länge hon kan minnas och löpningen är fortfarande en viktig del av hennes liv.

Under 90-talet var hon löpare på elitnivå med seger i bland annat Stockholm Marathon och Tjejmilen. Hon har vunnit 30 individuella SM-medaljer, haft en seger i Finnkampen och placerat sig bra i andra stora, internationella maratonlopp.

Ingmarie arbetar som specialistsjuksköterska, journalist och personlig tränare. Så länge kroppen och knoppen kan och vill kommer hon att fortsätta springa.

Hennes dröm är också att få skriva fler böcker. Det är inom skrivandet och löpningen som hennes hjärta och själ hör hemma.
Ingmarie Nilsson

Latest posts by Ingmarie Nilsson (see all)

Jag tänkte frångå mitt skrivande om träning och istället skriva om en bok jag verkligen rekommenderar om du vill satsa på att få ett friskare liv. Helt ärligt är jag ingen stor fan av mat- och kokböcker, jag är helt enkelt både för lat och för oorganiserad för att följa recept, men det finns undantag. Boken “Friskare liv” av Ellinor Ladenberg visade sig vara just ett sådant. Och egentligen hänger det ju ihop väldigt mycket med träning för ger du inte kroppen rätt näring och energi så blir träningen lidande, eller hur?

Ellinor är Näringsterapeut med specialinriktning på nutrition och mat som medicin. Hon är utbildad både i USA och i Sverige och hon är en mycket populär föreläsare oavsett kundkategori.
Boken är oerhört pedagogiskt upplagd med både receptförslag på olika måltider, smoothies, bröd, mellanmål med mera, tips på vad du ska handla och olika ersättningsprodukter. Mitt personliga favoritkapitel är det om hur man fermenterar, blötlägger samt hur man odlar och använder groddar. Trodde jag kunde det där men fick en massa nya roliga tips och förslag.

För att få veta lite mer om både Ellinor och boken bad jag henne svara på några frågor som jag delar med mig av till dig.

Hur kom det sig att du skrev den här boken?
– Jag ville skriva en bok till alla människor som vill ha hjälp med inspiration kring att göra en kostförändring men som inte vet hur de ska börja eller vad de ka äta. Eftersom jag träffar många elever (arbetar som huvudlärare i Kost- och Näring för PTs m m) företagare, privatpersoner som inte vet hur de ska börja eller vill ha ny inspiration kring hur man kan tänka kring kosten så är denna bok till alla dem.

Vem är den till/för?
– Boken passar lika bra för studenten som just flyttat hemifrån, till familjen som vill ha ny inspiration eller till pensionären. Det är en bred bok som passar många.

När/hur kan jag använda den?
– Du kan använda boken om du vill få inspiration till recept inom frukost, lunch, middag, smoothies, musli, bröd, efterrätter (alla recept är späckade med näring och dessutom glutenfria, mjölkfria och sockerfria). I boken står det också om fermentering av grönsaker eller kombucha. Du kan använda boken som en slags motivation kring hur du börjar från början med att göra en kostförändring, vad du ska handla och vad du ska rensa ut – det finns listor på detta och mycket mer.

Hur/när blev du intresserad av det här med kost och hälsa?
– Jag har alltid varit intresserad av kost och hälsa, men det var inte förrän efter jag fyllt 30 som jag tog tag i att börja utbilda mig på riktigt.

Om man är helt ny på det här med “nyttig kost”, vad är dina bästa tips för att komma igång?
– Börja att se över din frukost är en sak jag ofta tipsar mina klienter om. Hur ser din frukost ut, äter du tillräckligt med fett, protein och kolhydrater här? Hur ser det ut med färg, finns det t ex bär med? Har du något tillsatt socker i yoghurten, dricker du juice, äter du söta flingor? Många får i sig onödigt stor mängd socker till frukosten. Sätt tonen med rätt näring och makronäring till dagens första mål och få mycket högre och jämnare energi under resten av dagen. Här går det att göra mycket!

Vad har du alltid hemma i ditt skafferi och din kyl?
– Oj, vilken kul fråga! Jag har ganska mycket stapelvaror, jag kan räkna upp några här: Olivolja, kokosolja, smör, en stor mängd kryddor (basilika, timjan, rosmarin, dragon, persilja, dill, gurkmeja, ingefära, havssalt m m), bönor i tetra pack, ägg, lök i alla former: vitlök, rödlök, gullök, färsk frukt, färska grönsaker, oliver, nötter, alltid frysta bär i frysen….

Lever du som du lär?
– Ja absolut det gör jag och för mig är det ingen som helst uppoffring, jag äter bra mat eftersom jag tycker om det och mår bra av det. Jag är dock världens enklaste att bjuda på middag, jag sätter ingen press på värdinnan eller värden, jag äter det mesta förutom gluten och för mycket mjölkprodukter. Jag sätter inga krav på andra om de inte är mina klienter, då har de fått en matplan att hålla sig till.
Dock tror jag inte på förbud. Om man inte är sockerberoende eller har problem med beroende av alkohol så tycker jag att man kan äta och dricka enligt 80-20 eller 90-10-regeln. D v s 80% hälsosamt och 20% med lite utsvävningar. Det finns ingen människa som kan vara 100% hälsosam hela tiden. Mina klienter får också mycket bättre resultat med denna regel än om det skulle vara 100% strikta regler.

Hemsida: ladenberg.se
Facebook: Ladenberg nutrition
Instagram: ladenberg_nutrition

I nästa blogg kommer jag dela några av Ellinors recept samt berätta lite om varför det är så bra att odla egna groddar.

Kram från Ingmarie

X