Välj en sida
Ålder är bara en siffra, eller hur? Att åldras är det mest naturliga i livet. Men hur snabbt vi åldras är upp till oss själva, åtminstone delvis.

 

Åldrande är en oundviklig process som gradvis sker över tiden. Trots att detta ofta börjar som en extern process, börjar vi märka interna förändringar i takt med att vi mognar och blir äldre. Hur snabbt vi åldras är emellertid en variabel som starkt påverkas av tro, livsstil, kost och kosttillskott.

 

Ett accelererat åldrande är ofta resultatet av näringsbrist, överdriven stress och inte fullt så bra livsstilsval. Vi utsätts för fria radikaler (oxidativ stress) från både inre och yttre toxiner dagligen och det belastar kroppen längs med livets gång och börjar slutligen slita på de externa och interna cellulära processerna i kroppen. Brist på cirkulation är också en bidragande faktor till ett för tidigt åldrande, eftersom rörelse har en föryngrande effekt på kroppen. Daglig träning är absolut nödvändigt för att undvika stagnation i kroppen och för att få livskraft och qi att cirkulera i kroppen.

 

Vår uppfattning, övertygelse och attityd till åldrandeprocessen påverkar också huruvida vi åldras i förtid eller inte. Kvinnor som tror att de är ”unga för evigt” tenderar att se pigga och strålande ut. Attityd är oerhört viktigt och att vara ung i hjärtat genererar ungdomlighet i alla delar av våra liv, från den glädje vi känner och upplever i våra dagliga liv, till ett bra sexliv och antalet rynkor i ansiktet. Istället för bli att bli stressad för den oundvikliga åldrandeprocessen är det bättre att fokusera på fördelarna att bli äldre, till exempel ökad motståndskraft, inre säkerhet, goda relationer och en stark självkänsla.

 

 

 

 

”The Anti-Aging Lifestyle”

 

Det endokrina systemet reglerar alla kroppssystem och hjälper till att balansera hormoner. Våra organ och celler använder hormoner som budbärare för att kommunicera med resten av kroppen. Ett balanserat endokrint system stöder synergi och inre harmoni.

 

Följande körtlar producerar hormoner, som arbetar för att reglera allt från vår metabolism till matsmältning. Dessa system styrs av vår cirkadiska rytm, som upprätthålls av den nattliga produktionen av melatonin, vilket i sin tur gör sömn till ett viktigt element för anti-aging.

+ Pinealkörteln (stöder cirkadiska rytmen)

+ Sköldkörteln (reglerar ämnesomsättningen)

+ Bukspottkörteln (assisterar matsmältning och blodsockerreglering)

+ Äggstockarna och testiklarna (producerar könshormoner: östrogen, progesteron och testosteron)

+ Binjurarna (producerar kortisol för att upprätthålla homeostasis genom emotionell och fysiologisk stress)

 

Följande livsstilsrekommendationer stödjer den endokrina balansen, återhämtning och fungerar som förebyggande åtgärder för att behålla den där eftersökta ungdomliga glöden.

 

SÖMN är avgörande för återhämtning  och reparation i kroppen. Varje del av kroppen vinner på att få en regelbunden sömn, då organen återhämtar sig. Att få sju till nio timmars sömn varje natt och att gå och lägga sig före midnatt är viktigt för harmonin i kroppen.

 

VILA/MEDITATION är otroligt vitaliserande och återställande eftersom avkoppling är nödvändigt för vår lycka och välbefinnande. Var stilla eller ta en promenad i naturen, lyssna på lugn musik och koppla bort världen ett slag, gärna en stund varje dag. Stäng av tekniken så ofta som möjligt. Fånga varje ögonblick med hjärta och sinne och sjunk in i ögonblicken. Att vara  ”unplugged” kan vara ett av de bästa sätten att återställa vårt nervsystem och stödja det endokrina systemet.

 

DRICK VATTEN! Varje cell, vävnad och organ i kroppen behöver vatten för att fungera effektivt. Utan tillräckligt med vatten kan sämre hälsa vänta runt hörnet. Det finns ett antal funktioner som vatten utför i kroppen: reglering av kroppstemperaturen, transport av näringsämnen och elektriska signaler till celler, smörjning av lederna och eliminering av toxiner och avfall. Sikta på att dricka de klassiska 8-10 små glasen per dag, gärna filtrerat vatten eller källvatten, helst fritt från klorin, fluor och aluminium, eftersom dessa neurotoxiner har skadliga effekter på hjärnan och hälsan.

 

REGELBUNDEN TRÄNING är en de viktigaste nycklarna för att förebygga ett åldrande i förtid, eftersom det stimulerar den lymfdräneringen, tonar musklerna, minimerar stress, stimulerar inre organ, lindrar depression, främjar sömn, minskar kolesterolet och påverkar hjärnan positivt. Träning sätter också fart på endorfinerna, vilket naturligtvis lyfter humöret. Måttlig träning tre till fyra gånger i veckan är idealiskt.

 

LYMFDRÄNAGE OCH MASSAGE är ett utmärkt sätt att stödja lymfsystemet utöver vanlig träning. Lymfsystemet filtrerar och avlägsnar toxiner i kroppen med hjälp av ett nätverk av vätskefyllda noder, körtlar och organ. När detta system inte fungerar optimalt kan toxiner stagnera och deponeras i hela kroppen. Lymfdräneringsmassage är en mild massage längs lymfsystemet som hjälper till att frigöra blockeringar och få igång ett flöde. Gå gärna till en professionell terapeut eftersom detta system är känsligt, men det går även att lära sig enklare övningar att göra hemma.

 

 

 

 

TRÄNA HJÄRNAN för att hålla neuronerna i rörelse och stärka hjärnans funktion. Utför aktiviteter som är psykiskt utmanande, till exempel pussel, korsord och nya saker. Aktivera hjärnan genom att läsa, skriva och engagera dig i intressanta diskussioner och debatter. Byt hand i dina vardagliga aktiviteter, exempelvis tandborstning och svara i telefon. Gör fler saker på samma gång som involverar sinnena, till exempel titta på en solnedgång medan man gör något med händerna eller lyssna på musik och lukta på blommor samtidigt. Byt regelbundna rutiner och ta en ny vägar på promenaden eller använd nya maskiner på gymmet. Nya erfarenheter och svåra mentala aktiviteter utmanar din hjärna att anpassa sig, vilket gör den starkare, helt enkelt träning för hjärnan.

 

HÅLL STRESSNIVÅERNA NERE för att sakta ner åldrandeprocessen. Stress orsakar en konsekvent ökning av kortisol från binjurarna och när kortisolhalterna är kroniskt höga kan detta knycka näringsämnen som annars är viktiga för en lyster i huden. Kronisk stress kan också lägga beslag på de näringsämnen som behövs för att balansera hormonerna. För att hålla stressnivåerna i schack, ge dig själv egentid varje dag för att meditera, träna eller koppla av med något du tycker om.

 

REDUCERA BLÅLJUSET. Det s k blå ljuset, som avges från datorer, mobiltelefoner och andra tekniska enheter, genererar fria radikaler, vilket orsakar kollagen och elastin i våra kroppar att försvagas, vilket i sin tur ökar tecken på åldrande. Att använda skärmar på kvällen/natten innan sovtid stör vår cirkadiska rytm, vilket har en negativ inverkan på sömnen. Cellreparation är mest signifikant på natten, och vi behöver kvalitetssömn till att supporta hudens regenererande processer. Skippa onödig skärmtid och se till att stänga av alla skärmar minst en timme innan sänggående.

 

SOCIALA FÖRBINDELSER är en annan nyckel till ett hälsosamt åldrande. Starka relationer ger upplevelsen av att vara trygg, omtyckt, omhändertagen och älskad. Planera in aktiviteter med vänner och familj varje vecka, ta klasser i något spännande och nytt och ansträng dig att prata med nya människor.

 

Kommande inlägg!

Del 2: Matens betydelse för ett längre, friskare liv

Del 3: Extra näring och tillskott på ålderns höst

 

Källa: Den holistiska nutritionisten och grundaren av Women’s Wellness Collective, Kristin Dahl, delar sina klokaste tankar om åldrande och avslöjar några enkla och viktiga livsstilstips för ett hälsosamt åldrande.

 

redax
Följ oss

redax

Redaktionen at Alpha Plus AB
Alpha Plus redaktion skriver om aktuella och intressanta ämnen inom hälsa och livsstil. redax@alpha-plus.se
redax
Följ oss

Latest posts by redax (see all)

X