Välj en sida
Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson har sprungit så länge hon kan minnas och löpningen är fortfarande en viktig del av hennes liv.

Under 90-talet var hon löpare på elitnivå med seger i bland annat Stockholm Marathon och Tjejmilen. Hon har vunnit 30 individuella SM-medaljer, haft en seger i Finnkampen och placerat sig bra i andra stora, internationella maratonlopp.

Ingmarie arbetar som specialistsjuksköterska, journalist och personlig tränare. Så länge kroppen och knoppen kan och vill kommer hon att fortsätta springa.

Hennes dröm är också att få skriva fler böcker. Det är inom skrivandet och löpningen som hennes hjärta och själ hör hemma.
Ingmarie Nilsson

Latest posts by Ingmarie Nilsson (see all)

 

Återhämtning är ett väldigt brett begrepp och när folk frågar mig vad som är bäst så brukar jag svara ”det beror på”.

Det beror på hur mycket och vad du tränar, vad du har för jobb, hur mycket du rör dig i vardagslivet, hur och vad du äter, hur du sover, om du upplever stress, om du har gått igenom livsförändringar, hur kroppen känns och är, om du är du skadad och sjuk ofta, hur ditt humör är och om du har någon sjukdom.

Vi är alla unika och det finns inget “passar alla-program” (lika lite som det finns en “bästa löparsko”) men det finns dock några saker som de allra flesta kan använda sig av oavsett.

Så  förutom näringstät kost, bra sömn och balanserad träning kommer här några fler tips. (Om du vill veta exakt vilken kost, vilka näringsämnen o.s.v just du behöver rekommenderar jag dig ett besök hos en näringsterapeut, kinesiolog eller liknande.)

IMG_1653promenadAtt promenera, helst i hyfsat lugn takt utan musik/telefon eller annan stimuli, är verkligen ett bra sätt att landa i stunden och uppleva det som finns i din närhet. Lyssna, lukta, se, känn. Gå helst solo men känns det ensamt att gå själv så kan fyrbent sällskap vara fint. Andas gärna i takt med dina steg. Andas in på 1-2-3-4 steg och andas ut på 5-6-7-8 steg. Repetera.

Vattenlöpning och/eller simning har flera positiva effekter. Vattnet i sig ger ett tryck på musklerna som är otroligt gynnsamt. Nästan som massage. Att samtidigt röra sig skapar ytterligare cirkulation. Vattnet i sig har även en lugnande effekt på de flesta. (~Om man inte måste trängas med allt för många andra förstås…~) Läs mer om vattenlöpning här.

Värme. Om du har möjlighet att sitta i en varm jacuzzi så gör det! Har du inte den lyxen så har du kanske tillgång till en varm bastu. Båda gör gott för musklerna och tankarna brukar sakta ner av värmen. Enligt många ska man gärna sitta så länge att man börjar svettas så att kroppen får möjlighet att rensa ut sånt den inte behöver.

Yoga & meditation. Det finns oräkneliga forskningsresultat på yogan och meditationens positiva effekter på kropp och sinne. Här är två sidor: mariannepapp.se och WebMD: Meditation balances the body´s systems.

Prova dig fram till vilken form du gillar bäst. Det finns massor av olika varianter och den ena är varken bättre eller sämre än den andra. Yoga är ingen tävling så nej, du behöver inte vara ”vig” innan eller ha på dig särskilda yogakläder. Bara de är bekväma så duger i princip vad som helst att ha på sig. Yoga är inte heller bara en massa olika fysiska positioner, det är egentligen en pytteliten del, utan det handlar om hela livet och hur vi förhåller oss till och använder det.

Om du inte tycker du har tid så behöver du troligtvis det extra mycket. 🙂 Man får ta sig tid helt enkelt. Har du ingen studio i närheten så kolla nätet och kör hemma på vardagsgolvet. Håller du i så kommer du nog snart vilja ”go live” och lära dig mer. Yogan brukar nämligen ha den effekten. Att man vill veta och förstå mer av det som händer. Den öppnar upp både här och där, lossar på fysiska såväl som psykiska knutar och vem vet vad som finns under alla skyddande lager vi skapat genom åren?

Massage. Forskning visar att massage har positiv verkan på t.ex musklerna. Bl.a genom att muskeltonus sänks, spänningar löses upp och återhämtningen ökar. Den gör att musklerna slappnar av vilket i sin tur kan leda till ökad rörlighet. Massagen lugnar ner hela nervsystemet och påverkar lymfa, hormoner och blod på ett positivt vis. Dessutom är det skönt och ger oftast en skön avslappning i hela kroppen.

”Just be”. Våga sitta ner och göra i-n-g-e-n-t-i-n-g. Du får tid till att både känna efter och reflektera över var du är i livet. Och ha gärna lite tråkigt emellanåt. Det är då kreativitet får en chans att blomma!

Lycka till!

Har du kanske några egna heta tips på bra återhämtning att dela med dig av?

Kram från Ingmarie!

Ingmarie_NilssonGästbloggare Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson har sprungit så länge hon kan minnas och löpningen är fortfarande en viktig del av hennes liv. Under 90-talet var hon löpare på elitnivå med seger i bland annat Stockholm Marathon och Tjejmilen. Hon har vunnit 30 individuella SM-medaljer, haft en seger i Finnkampen och placerat sig bra i andra stora, internationella maratonlopp.

Ingmarie arbetar som specialistsjuksköterska, journalist och personlig tränare. Så länge kroppen och knoppen kan och vill kommer hon att fortsätta springa. Hennes dröm är också att få skriva fler böcker. Det är inom skrivandet och löpningen som hennes hjärta och själ hör hemma.
ingmarie.nemonisimors.com


Läs mer


Nutrition-epigenetik-Rakowski

Utbildning:

Idrottsnutrition & Epigenetik

detoxkur

Detox Plus 14 dagars kur

Prestation-Naring-Rakowski

Föreläsning för alla intresserade:

Bättre prestation med rätt näring!

MightySport_D3_Vitamin_120_kap

Mighty Sport D3-vitamin 3000 IE

X