Välj en sida

 

När det kommer till mångsidighet är det inte mycket mat som kan mäta sig med ägg!

Ägg är perfekta till frukost, lunch, middag, mellanmål osv. Förr tyckte man att de var ganska onyttiga, men den senaste forskningen som visar hur hälsosamma de är har jagat de tankarna på flykten. Ägg är fyllda med protein, innehåller få kalorier och är dessutom relativt billiga. Hos många kulturer är ägget en kraftfull symbol för nytt liv, återfödsel och vår – den årstid då ägget får en framträdande roll i helgfirandet.

ThinkstockPhotos-178386252

Ägg kan vara hjärtligt hälsosamma

Den största delen av äggets dåliga rykte har att göra med kolesterolinnehållet i gulan. Enligt Livsmedelsverkets databas innehåller 1 kokt ekologiskt ägg ca 195 mg kolesterol. Dagsrekommendationen ligger på ca 300 mg kolesterol per dag.

Studie efter studie har funnit att kolesterol man får i sig genom maten (levern tillverkar även eget kolesterol) har en mycket mindre påverkan på nivåerna än man tidigare trott. Faktum är att studier har visat att lutein – ett näringsämne i äggula – till och med kan hjälpa till att reducera risken för hjärt-kärlsjukdom.

Ägg är viktminskningens super food!

Med sitt låga kaloriinnehåll och höga proteininnehåll, är ägget ett utmärkt mellanmål eller en måltid för den som vill bli av med överskottskilon eller bibehålla sin vikt. Med 6 gram protein och bara ca 80 kalorier per ägg (stort) är ett hårdkokt ägg en utmärkt matbit. Lägg till en näve spenat i äggröran och du har en hälsosam frukost som sjuder av näringsämnen. Äggvita har bara 15 kalorier per ägg och inget kolesterol vilket gör dem till  rekorderlig dietmat!

Ägg är späckade med näringsämnen

I tillägg till viktkontrollen, förser ägget oss med massor av essentiella näringsämnen, tex A-vitamin, järn, fosfor, zinc och DHA – nyckeln till en hälsosam hjärna! För de vegetarianer som ändå äter en del animaliska proteiner, är ägget en utmärkt köttfri källa till B12-vitamin, ett essentiellt näringsämne som de flesta får i sig genom att äta kött, fisk och mjölkprodukter.

Äggets näringsinnehåll beror mycket på var det kommer från. En del bönder berikar ägghönors mat med omega-3 vilket leder till att äggen i sin tur innehåller mer omega-3-fettsyror. Det är ett ytterst konstgjort sätt att berika äggen på. Ett ekologiskt ägg från en höna som får rätt foder (maskar och frön) och kan njuta av de D-vitaminproducerande solstrålarna, innehåller all den berikning de behöver!


ThinkstockPhotos-467227905

Äggets storlek och färg beror på hönan

Beroende på vilken höna som lägger ägget, blir det brunt, vitt, prickigt, stort eller litet. Bruna ägg kommer alltså från bruna hönor och även om de ofta är dyrare så innebär det inte att de är mer hälsosamma. Bruna ägg är dyrare eftersom hönorna ofta är större och kostar mer att utfodra.

Om du öppnar ett ägg och äggulan är gulare än normalt, har det att göra med kvaliteten på hönans mat. Till exempel ju mer majs en hönan utfodras med -desto gulare gula.

Färgade påskägg är en uråldrig tradition

Även om det inte direkt finns någon vers i bibeln om att färga äggen till påsk, har traditionen funnits i sekler. De färgade ägg vi fortfarande ser idag kan härröras ända tillbaka till 1200-talet där de var en del av det hedniska påskfirandet. Enligt kristna källor representerar ägget återuppståndelsen och målades ursprungligen som ett sätt att hylla slutet av fastan.

Det finns många naturliga sätt att färga skalen på, tex rödbeta för rosa ägg eller rödlöksskal för lila. Se beskrivning samt lista med naturliga ämnen längst ned på sidan. Undvik alltså tuschpennor eller annan stark lösningsbaserad färg eftersom skalet kan släppa igenom farliga ämnen.

Ägg är också en del av det judiska påskfirandet – Pesach. Vid seder-måltiden under den första kvällen under Pesach, symboliserar ett stekt ägg den sorg man kände över förstörelsen av templet i Jerusalem.

Det hälsosammaste sättet att äta ägg

Det finns inget extra hälsosamt sätt att äta ägg på men att koka eller pochera ägget utan olja eller smör gör att du inte tillsätter något onyttigt.

Ha nu en riktigt hälsosam långhelg, vare sig du firar påsk eller inte – och är du lagd åt det hållet – ät ägg och njut av att vara nyttig!

147081331

Färga ägg naturligt

  • Kyl nykokta ekologiska ägg. Om äggen är väldigt färska kan de gärna ligga någon dag i kylen. Då blir de också lättare att skala.
  • Välj ett färgämne från listan nedan.
  • Vill du ha mönster eller text på äggen kan du rita med krita eller en bit vax på ägget innan det läggs i färgbadet. Den vaxade ytan tar inte upp färg och mönstret kommer synas fint.
  • Önskas ränder kan du sätta på gummiband av varierad bredd runt ägget och sedan doppa det i färgbadet. Tänk på att låta tillräckligt mycket yta vara fri så att du får den önskade mönstereffekten. Låt ägget torka helt innan du drar av gummibanden.

Gör så här!

Tvätta de kokta äggen noga med diskmedel så att smuts och fett försvinner. Detta görs för att färgen ska fästa bättre.

Steg 1

För torra färgämnen (kryddor, grönsaker etc): blanda en handfull krydda eller en riklig mängd av valt färgämne (lökskal, kål, spenat) med ca 4-5 dl vatten. Koka upp vattnet och låt koka på svag värme 15-60 minuter, tills du får den färg du önskar. Sila av vätskan ner i en djup bunke (så att äggen helt kommer täckas av vätskan) och tillsätt 2-3 tsk ljus vinäger. För blöta färgämnen (juice, vin etc): koka upp ca 4-5 dl vald vätska. Häll vätskan in en djup bunke (så att äggen helt kommer täckas av vätskan) och tillsätt 2-3 tsk ljus vinäger.

Steg 2

Sänk försiktigt ner äggen i den heta vätskan och låt stå i kylen över natten. Tänk på att ju längre du låter äggen ligga i färgbadet desto mer intensiv kommer färgen att bli. Lyft upp äggen med hålslev och låt torka i t ex en äggkartong. Önskas en mönstrad yta kan äggen baddas med en tvättsvamp innan de torkar.

Naturliga färgämnen!

Välj önskad färg och naturligt färgämne ur listan nedan.

  • Blå – röd druvjuice eller rödkål.
  • Brun – svart te, kaffe eller snabbkaffe.
  • Gyllenbrun – dillfrö
  • Brunorange – chilipulver
  • Gyllengul – gurkmeja
  • Grön – spenat
  • Gröngul – äppelskal från Yellow Delicious
  • Orange – morot, paprika eller skal från gul lök
  • Rosa – rödbetor, tranbär eller tranbärsjuice, hallon eller spad från inlagda rödbetor
  • Röd – granatäpplejuice, hallon, tranbär eller massor av rödlöksskal
  • Lila – Hibiskus-te, liten mängd rödlöksskal, rött vin
  • Gul – apelsin- eller citronskal, kamomillte, sellerifrö eller grönt te

 

X