Välj en sida
Katarina Hagberg

Katarina Hagberg

Frilansskribent at Fysiomedia
Frilansskribent inom medicin och hälsa. Katarina är medförfattare till boken "Clean Reset - 3 effektiva steg till din läkande kost". Hon har en magister i Biomedicin från Karolinska Institutet och har studerat vid Poppius Journalistskola.
Katarina Hagberg

Latest posts by Katarina Hagberg (see all)

D-vit4Under de senaste tio åren har forskarvärldens intresse alltmer skapat fokus runt D-vitamin och dess hälsoeffekter. Ingen har väl undgått alla rubriker i dagstidningar och tabloider där man alltifrån att skrämma människor för “biverkningar” till att upphöja D-vitaminet till mirakelstatus.

För oss i hälsobranschen och som sysslat med näringsmedicin i över 30 år, är det ingen nyhet att D-vitaminet har en särställning bland mikroämnena och att det är mycket viktigt för oss. Viktigare än många tror.

D-vitaminet har hundratals roller i kroppen. Idag finns studier som bl a talar om hur otroligt viktigt det är för vår benstomme. Men D-vitaminet är inblandat i många fler processer än bara att bidra till att kalciumbalansen regleras, en nyckel till nybildning av benmassa. Även magnesium arbetar tillsammans med D-vitaminet för att skapa ett friskare skelett. Många studier visar att ju lägre halt D-vitamin vi har i kroppen, desto större risk för frakturer. D-vitaminet är också en mycket god assistent till andra näringsämnen som också jobbar för att läka t ex ett benbrott. Experter och forskare är nu inne på att en dos som är ca 10 gånger större än traditionellt RDI (rekommenderat dagligt intag) behövs för att ge effekt i t ex en benläkningsprocess och förnya våra “förråd”.

D-vit3

Även vårt immunförsvar står i stor tacksamhetsskuld till D-vitaminet. Alla våra celler har t ex receptorer (mottagningsanordningar) för D-vitamin. Immunförsvarets hela beteende, balans & styrka hänger på D-vitaminet. T ex autoimmuna besvär hålls i schack vid tillfällen då immunförsvaret skulle kunna bli alltför retligt och överaktivt. Forskare beskriver hur personer som tillbringat mycket tid ute i stark sol, eller ätit tillskott av D-vitamin, har mindre risk att utvekla MS (Multipel Skleros). Man har sett samma typ av samband även när det gäller andra kroniska degenerativa sjukdomar.

D-vit

Det finns också en tydlig relation mellan D-vitaminbrist, nedstämdhet och depression. Att äta extra D-vitamin om man har tendenser att bli låg, eller om man t ex har problem med SAD (Seasonal Affektive Disorder, sk. höst- eller vinterdepression) är en mycket god idé och kan förbättra livskvalitén betydligt.

D vitamin är ett mycket aktuellt ämne för oss som bor i “det mörka” Norden. Framför allt de som inte kan vara ute under dygnets ljusa timmar på höst och vinter har oftast alldeles för låga D-vitaminvärden. Detta gäller även dem som tillbringar större delen av tiden inomhus under hela året, t ex långtida patienter på våra sjukhus, pensionärer på servicehem eller som bara har svårt att ta sig ut p g a rörelsehinder.

D-vit2

D-vitamin ger alltså inte bara kroppen ett gott stöd vid benskörhet, utan stöttar även immunförsvaret och motverkar höst- och vinterdepression.

Läs mer

Alpha Plus D-vitaminprodukter:

Komplettera gärna med Försvar MerVital som bl a innehåller Lakrits, Propolis och Zink
– ämnen som stöttar immunförsvaret extra mycket i förkylningstider.

 

X