Välj en sida
Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson

Ingmarie Nilsson har sprungit så länge hon kan minnas och löpningen är fortfarande en viktig del av hennes liv.

Under 90-talet var hon löpare på elitnivå med seger i bland annat Stockholm Marathon och Tjejmilen. Hon har vunnit 30 individuella SM-medaljer, haft en seger i Finnkampen och placerat sig bra i andra stora, internationella maratonlopp.

Ingmarie arbetar som specialistsjuksköterska, journalist och personlig tränare. Så länge kroppen och knoppen kan och vill kommer hon att fortsätta springa.

Hennes dröm är också att få skriva fler böcker. Det är inom skrivandet och löpningen som hennes hjärta och själ hör hemma.
Ingmarie Nilsson

Latest posts by Ingmarie Nilsson (see all)

Visst spelar åldern roll när det gäller (fysisk) prestation men att bli äldre behöver inte betyda att man inte längre kan ha mål, bli bättre på det man gör eller ha framgång med sin idrott. Eller inom vad som helst egentligen. Det mesta sitter som bekant i huvudet och allt beror ju egentligen på var man lägger ribban. Som C.S Lewis lär ha sagt: “You´re never too old to set another goal or dream a new dream…”

Det finns dock vissa tydliga gemensamma tecken och beteende hos de som fortsätter att ha idrottslig framgång i sina olika åldersklasser och här kommer du få tal del av dem så du kan härma. 🙂

1: Hantera stress. Stress är dubbelbottnat för vi behöver ju en viss del för att utvecklas men blir det för mycket så bryts vi ner och blir sjuka och/eller skadade. Människor som har lärt sig att lyssna på sin kropps signaler bromsar i exakt rätt tid. Det vill säga de klarar att pressa sig så pass mycket att det blir en utveckling, vilar vid rätt tidpunkt (se punkt 2) och sen samma sak om och om igen.

2: Prioritera återhämtningen.
Det är faktiskt helt förkastligt att träna hårt mot ett mål om du inte också vilar och låter kroppen få återhämta sig. I praktiken innebär det saker som till exempel sömn, tillräckligt med näring och avslappning. Här är till exempel lugn yoga och meditation perfekta “knep” att ta till.

3: Prehab. Nej, det är inte jordens roligaste och ja, det kan kännas som bortkastad tid, men faktum är att rörlighetsträning, stretch, teknikövningar och liknande är en viktig faktor för att hålla sig skadefri. Det är ofta de små sakerna som blir de stora avgörande i långa loppet.

4: Håll koll på siffrorna men låt inte siffrorna styra dig. Det är otroligt lätt hänt att bli fast i fart, tid, distans, puls, watt och split-tider och låta de styra träningspasset men framgångsrika idrottare bryr sig faktiskt mer om känslan i kroppen än vad siffrorna säger. Om man inte är på topp en dag när det är ett hårt pass inplanerat så ändrar man helt enkelt utan att känna stress eller dåligt samvete över det. (Bara det inte sker för ofta.) Samma sak på andra hållet. Om farten inte känns ok så ändrar man utan att låta den där gps-klockan bestämma. Den kan ju faktiskt ha fel… Så var inte slav under prylarna! Lita mer på kroppen.

5: Planera. De flesta av oss lever ett ganska hektiskt liv på så vis att det är mycket som ska hinnas med under den vakna tiden. Jobb, familj, sociala aktiviteter och hemmet som ska skötas. De som lyckas planerar in, och prioriterar, sina aktiviteter plus att de berättar detta för de i sin omgivning som behöver veta. (Exempelvis familjen.) På så vis undviks många konflikter. Samtidigt så är man inte mer låst i sitt schema än att man kan ändra om vid behov. Planering med viss flexibilitet alltså.

6: Följ inte en specifik diet. De allra flesta framgångsrika idrottare följer inte en strikt specifik diet. Därmed inte sagt att de äter junk-food dagarna i ända, eller godis varje kväll, men de har inga strikta krav på vad man “får och inte får” äta. Grunden är såklart näringsrik kost men utan några stela pekpinnar

7: Kontrollera det du kan kontrollera.
Det finns vissa saker man inte kan påverka oavsett hur mycket man vill. Väder och konkurrenter är två till exempel. I stället fokuserar man på det som man faktiskt kan påverka. Som till exempel sin egen träning, förberedelser, planering, utrustning och tankar.

Så hur många av dessa punkter använder du dig av? Har jag kanske glömt någon?

Kram från Ingmarie

X